Sverige öppnade
MIDEM i Cannes
Sverige har befäst sin position ytterligare som en av världens
största musikländer när det gäller produktion och export
när Sverige har varit värd för invigningen av MIDEM , troligen
världens viktigaste musikmässa som genomfördes i franska
Cannes mellan den 23 och den 28 januari.
Handelsminister Leif Pagrotsky, Roland Sandberg och Stuart Ward, ordförande
respektive VD för Export Music Sweden samt Ola Håkansson, VD
för Stockholm Records samt en drivande kraft bakom årets svenska
satsning hade en officiell öppning tillsammans med Reed Midems VD Xavier
Roy och musikansvarige Chistophe
Blum tidigt på lördagskvällen den tjugotredje.
Stuart Ward, Export Music Sweden, en av de främsta
krafterna bakom
den svenska satsningen på MIDEM 1999
Därefter presenterade Ulrika Eriksson , känd från
Tvprogrammen Silikon och från MTV samt Per Sinding Larssen, tidigare
ZTV tio stycken kända svenska musikgrupper på två olika
scener. Slagverksgruppen Kroumata och souldrottningen inledde på respektive
scen följda av moderna folkmusikgruppen Väsen, The Swedish Jazz
All Stars som sammansatts enbart för denna öppningskväll
med Nisse Landgren,Bobo Stensson,Esbjörn Svensson, Palle Danielsson,
Pelle Lindvall, Bengt Bergner och Jeanette Lindström. Sveriges senaste
unga
stjärna Emilia,The Real Group,Meja och Robyn, som dock endast spelade
en låt. Moderna folkrockgruppen Garmarna samt The
Cardigans fick avsluta på respektive scen. Allt genomfört professionellt
och enligt tidsplan . I viprummet var därefter Stonebridge DJ tills
framåt morgontimmarna.
Totalt minglade cirka 9000 gäster på konserterna där de
även blev bjudna på köttbullar och andra småplock
samt dryck. Det var dock rätt dålig svensk profil. Jag hade väntat
mig betydligt mer av svenska specialtiteter och svensk dryck modell Absolut
vodka och något stort svenskt ölmärke.
Handelsminister Leif Pagrotsky omgiven av några
av Sveriges främsta
sångerskor Meja, Jennifer Brown, Emilia,
Robyn samt Jennie Berggren
I stort sett hela den svenska musikbranschen fanns på plats.
Alla från Per Gessle till Rune Öfverman och Dag Häggquist,
Jennie och Jonas
från Ace of Base,Marie Fredriksson, Alexander Bard, Ronny Eriksson,
Bert Karlsson, Ola Håkansson är bara början på en
lista med över
tvåhundra svenskar på plats.
Under söndagen var Export Music Sweden värdar för ett
seminarium med namnet The Swede Sound Of Success där Leif Pagrotsky
åter igen hade
ett inledningsanförande och en panel bestående av Per Gessle,
Björn Ulveus, Meja,Ola Håkansson, Max Martin samt Peter Svensson
från
Cardigans försökte reda ut varför vår lilla folkgrupp
i norra Europa lyckats så bra med att producera och exportera musik.
Fler än
fyrahundra personer lyssnade intresserat och många för oss själva
rätt självklara frågor besvarades av panelen på ett
underhållande sätt, om än inte speciellt genomtänkta
svar. Det liknade mer en presskonferens än ett seminarium. Affärshemligheten
bakom våra svenska framgånger besvarades nog egentligen aldrig.
Peter Svensson avfärdade att det skulle finnas en speciellt svenskt
sound, Max Martin skämtade om folkmusik, Per Gessle sade sig vara helt
och hållet influerad av engelsk pop och amerikansk rock och så
vidare. Björn Ulveus och Meja var de enda som ansåg att de funnit
någonting i svenks folk musik. Sammanfattningsvis kan man säga
att faktorer som bra utvecklingsmöjligheter, stor öppenhet för
språk och influenser utifrån blandat med stor energi och envishet
och en professionell bransch är förklaringen till den svenska
framgången, även om jag är osäker om någon "
icke- svensk " egentligen kunde sätta samman alla fakta .
På seminariet The Swede Sound Of Success
försökte Peter Svensson, Max Martin
Ola Håkansson, Björn Ulveus,Per Gessle
och Meja förklara hur Sverige har blivit en
hitmaskin. Ingen kunde egentligen förklara.....
Hans R Lindell
Mats Olsson ( Foto )
Rockfile News/Media 1999
© Denna text skyddas av lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.
|