Sverige öppnade

MIDEM i Cannes

Sverige har befäst sin position ytterligare som en av världens största musikländer när det gäller produktion och export när Sverige har varit värd för invigningen av MIDEM , troligen världens viktigaste musikmässa som genomfördes i franska Cannes mellan den 23 och den 28 januari.

Handelsminister Leif Pagrotsky, Roland Sandberg och Stuart Ward, ordförande respektive VD för Export Music Sweden samt Ola Håkansson, VD för Stockholm Records samt en drivande kraft bakom årets svenska satsning hade en officiell öppning tillsammans med Reed Midems VD Xavier Roy och musikansvarige Chistophe
Blum tidigt på lördagskvällen den tjugotredje.

Stuart Ward, Export Music Sweden, en av de främsta krafterna bakom

den svenska satsningen på MIDEM 1999

Därefter presenterade Ulrika Eriksson , känd från Tvprogrammen Silikon och från MTV samt Per Sinding Larssen, tidigare ZTV tio stycken kända svenska musikgrupper på två olika scener. Slagverksgruppen Kroumata och souldrottningen inledde på respektive scen följda av moderna folkmusikgruppen Väsen, The Swedish Jazz All Stars som sammansatts enbart för denna öppningskväll med Nisse Landgren,Bobo Stensson,Esbjörn Svensson, Palle Danielsson, Pelle Lindvall, Bengt Bergner och Jeanette Lindström. Sveriges senaste unga
stjärna Emilia,The Real Group,Meja och Robyn, som dock endast spelade en låt. Moderna folkrockgruppen Garmarna samt The
Cardigans fick avsluta på respektive scen. Allt genomfört professionellt och enligt tidsplan . I viprummet var därefter Stonebridge DJ tills framåt morgontimmarna.
Totalt minglade cirka 9000 gäster på konserterna där de även blev bjudna på köttbullar och andra småplock samt dryck. Det var dock rätt dålig svensk profil. Jag hade väntat mig betydligt mer av svenska specialtiteter och svensk dryck modell Absolut vodka och något stort svenskt ölmärke.

Handelsminister Leif Pagrotsky omgiven av några av Sveriges främsta

sångerskor Meja, Jennifer Brown, Emilia, Robyn samt Jennie Berggren

I stort sett hela den svenska musikbranschen fanns på plats. Alla från Per Gessle till Rune Öfverman och Dag Häggquist, Jennie och Jonas
från Ace of Base,Marie Fredriksson, Alexander Bard, Ronny Eriksson, Bert Karlsson, Ola Håkansson är bara början på en lista med över
tvåhundra svenskar på plats.

Under söndagen var Export Music Sweden värdar för ett seminarium med namnet The Swede Sound Of Success där Leif Pagrotsky åter igen hade
ett inledningsanförande och en panel bestående av Per Gessle, Björn Ulveus, Meja,Ola Håkansson, Max Martin samt Peter Svensson från
Cardigans försökte reda ut varför vår lilla folkgrupp i norra Europa lyckats så bra med att producera och exportera musik. Fler än
fyrahundra personer lyssnade intresserat och många för oss själva rätt självklara frågor besvarades av panelen på ett underhållande sätt, om än inte speciellt genomtänkta svar. Det liknade mer en presskonferens än ett seminarium. Affärshemligheten bakom våra svenska framgånger besvarades nog egentligen aldrig. Peter Svensson avfärdade att det skulle finnas en speciellt svenskt sound, Max Martin skämtade om folkmusik, Per Gessle sade sig vara helt och hållet influerad av engelsk pop och amerikansk rock och så vidare. Björn Ulveus och Meja var de enda som ansåg att de funnit någonting i svenks folk musik. Sammanfattningsvis kan man säga att faktorer som bra utvecklingsmöjligheter, stor öppenhet för språk och influenser utifrån blandat med stor energi och envishet och en professionell bransch är förklaringen till den svenska framgången, även om jag är osäker om någon " icke- svensk " egentligen kunde sätta samman alla fakta .

På seminariet The Swede Sound Of Success försökte Peter Svensson, Max Martin

Ola Håkansson, Björn Ulveus,Per Gessle och Meja förklara hur Sverige har blivit en

hitmaskin. Ingen kunde egentligen förklara.....

 

Hans R Lindell

Mats Olsson ( Foto )


Rockfile News/Media 1999

 

© Denna text skyddas av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.