Publicerad i tidningen Eventertain
Mars 2001
MIDEM 2001
Kool.Sweden@midem.2001 var det första någon av de drygt 11
000 deltagarna på årets MIDEM-mässa i Cannes kunde läsa
när det kom till den svenska montern som alla de 187 svenskar från
69 olika bolag samlades under Export Music Sweden AB ( www.exms.se ) samordning.
Totalt fanns det 120 svenska bolag på plats varav exempelvis DX3 och
Edel fanns i egna montrar.
MIDEM -mässan som fram tills för ett par år sedan var relativt
okänd eller i alla fall betraktas som ointressant för såväl
media som alla utanför den svanska musikbranschen är inte kvantitetsmässigt
en stor mässa - men betraktas för denna expansiva bransch årets
viktigaste. Alla som bör vara här är på plats. De flesta
har möten bokade sedan tidigare och finns här för att på
plats möta sina affärspartners. Andra går runt bland montrarna
och söker nya kontakter för sina produkter - och de flesta lyckas
bra.
Världens dyraste mässa
Eftersom mässpasset troligen tillhör världens dyraste på
mellan 8000 och 11000 kronor beroende på behörighet finns det
inte någon allmänhet på mässan.
Alla montrar återfinns i Festivalpalatset där även själva
invigningsfesten samt merparten av seminarierna genomförs. Runt om
på olika stora hotell och klubbar kan man se showcases med allt från
klassiska musiker som Katarina Jovanovic, Jazzmusiker som John Mc Laughlin,
teman som Brasilian Night eller France Influence, Electronic Happy Hour
eller Cuban Explosion. På NRJ music Awards medverkade bland andra
Eros Ramazotti, Tom Jones, Ricky Martin,Patrik Bruel och Anastacia.
Inte Sveriges år
Sverige som för två år sedan stod som värd för
öppningskvällen med gräddan av den svenska musikeliten hade
i år en mycket låg profil. Louise Hoffsten, Lisa Miskowsky samt
Aril Brikha var de enda som representerade de blå-gula färgerna
under veckan. Dock så blev det succé och stor PR för Sverige
när Polar Music Prize arrangerade ett stort evenemang på Hotel
Carlton där årets vinnare Burt Bacharach, Robert Moog och Karlheinz
Stockhausen presenterades. Pristagarna kommer till Stockholm den 14 maj
för att ta emot priset ur kungens hand. Stickan Anderssons vision om
ett slags musikens nobelpris har efter tio år blivit verklighet.
Bland seminarierna under veckan var självklart Midemnet mest uppmärksammat
med medverkande som Mp3.coms CEO Michael Robertsson, Musikerna Peter Gabriel
och Herbie Hancock som alla diskuterade musik på internet.
VÄLARRANGERAD
MIDEM betraktas som en mycket välordnad mässa. Reed MIDEM organisation
som även arrangerar MIDEM Americas i Miami samt etta antal andra Media
och TV inriktade mässor i Cannes startade sin verksamhet 1967 med den
första MIDEM-mässan då det kom 900 deltagare. Svenska mässarrangörer
kan säkert lära sig ett och annat av Reed MIDEM, om inte annat
hur de lyckas få in pengar från många håll. Av de
drygt 100 hotel som finns i Cannes och närliggande orter så har
man bokat 82 stycken som man sedan dels använder till artister och
medverkande men även till alla deltagare som får betala någonstans
runt 30 - 40 % högre
pris för hotellrummet. Man lär även ta provision från
flygbolag, hyrbilsfirmor och ett antal restauranter och barer. Detta har
diskuterats varje år bland deltagare i positiv och negativ bemärkelse.
Många ser enbart den negativa sidan men mässarrangörerna
har besvarat kritiken med att de på detta sätt istället
kan reglera priser på exempelvis hotellrum som annars kanske skulle
kunna bli hur dyra som helst. Vem vet ?
En viktig mötesplats - 180 mil från Sverige
Paradoxalt nog så anses MIDEM som den viktigaste mötesplatsen
för den svenska musikbranschen. 180 mil från den svenska gränsen.
Anledningen är att det saknas naturliga mötesplatser. Musikmässorna
i Göteborg har lagts ner, Musikmässan i Stockholm blev ett fiasko.
Möjligen möts branschen backstage på Hultsfred eller på
någon grammisgala . Tidningen Topp 40 och på senare år
Tidningen Musikindustrin har försökt att arrangera
återkommande tillfällen där branschen kunde träffas
informellt under namn som Strictly Business och MI Club som bägge numera
är insomnade projekt.
På MIDEM knyts dock mänger av kontakter mellan svenskar och svenskar.
Självklart också med folk från hela världen. Men det
finns några som främst har nytta av att åka till Frankrike
för att träffa svenskar. I synnerhet är det viktigt om man
håller på att starta upp en verksamhet. Majorbolag och folk
som varit med länge har ju alltid ett väl upparbetat kontaktnät.
Men de flesta av dem är ändå på MIDEM.
Många tror också att det uteslutande är skivbolag och distributörer
som besöker mässan vilket är en missuppfattning.
En förstagångsbesökare var Hasse Lindgren från Statens
Kulturråd som fanns på plats
" För att visa att vi bryr oss om branschen och för att knyta
kontakter "
Per Hägglund från digfi.com , mest känd som keyboardist
i Imperiet, var i Cannes för att
Skapa ett intresse för SAMIs satstning på digital distribution
och Lars Rönnlund från IUC Hultsfred sökte kontakter för
olika utvecklingsprojekt. IUC har ett uppdrag från industridepartementet
att främja utvecklingen inom upplevelseindustrin och har ett antal
miljoner kronor att använda till detta.
Sedan är självklart alla andra där. Eftersom alla inte är
i montern samtidigt så är endast katalogen med presentationer
samt databasen på www.midem.com som ger en helhetsbild.
Sent framåt kvällarna samlas delar av alla svenska i ett speciellt
hörn i den utbyggda baren på hotell Martinez och minglar. Andra
grupper har sina delar av baren. Hela det stiliga gamla hotellet förvandlas
under dessa nätter till en gigantisk partylokal där flera tusen
personer står och sitter överallt i lobbyn, baren ,täletn
utanfö och i trapporna.
Den enda gången som i stort sett hela den svenska gruppen finns samlade
är på Sveriges Radios traditionella cocktailparty på Hotel
Sofitels takterass. Om en bomb skulle ha detonerat på detta ställe
måndagskvällen den 22 januari skulle endast Bert Karlsson har
varit kvar av den samlade svenska musikbranschen. Han kom inte till Cannes
detta år. Men han brukar vara här.
Hans R Lindell
Rockfile Media Services.
TILLBAKA
TILL ROCKFILE NEWS FÖRSTASIDA
|