Internet dominerade

MIDEM 2000

i Cannes

 

På musikmässan MIDEM 2000 i Cannes den 22 - 27 januari var den största förändringen mot tidigare år att Internet och allt som är relaterat till musik på nätet blivit enormt mycket större. Skillnaden mot för bara tre år sedan var imponerande. Då fanns det ett par bolag på plats att jämföra med i år då siffran var 53 stycken med med egen monter samt ett hundratal IT bolag som deltog på mässan. Utbudet av seminarier i ämnet var stort. Hela första dagen gick under namnet " MIDEMNET 2000 - Music on the internet summit " och under resten av veckan erbjöds dagligen enstaka seminarier på IT-temat med inriktning på allt från juridik till marknadsföring.

Tre kategorier av aktörer fanns representerade:
· Mjukvaruutvecklare (Microsoft, MediaTag, Liquid Audio Fraunhofer Institut)
· B2B - Business to Business ( företag som har lösningar på leverans och som har kontrakt med skivbolag och förlag ( Svenska DX3, PlayJ, Maximum Volume, Supertracks.com, Sonynetservices.com.


· Portaler, siter och butiker : deo.com ( butik, musikmagasin osignade band samt " user communities " med innehål anpassad för lokal marknader ) , popwire.com ( osignade and, tar provisioner ), mov.a.bit.de (butik, musikmagasin samt osignade band ) Radiomoi.com ( on-demand radio ), Chaosmusic.com ( Portal och gratis download ), getindie.com ( Radio samt butik som låter artister sälja själva ), musikmaker.com ( customcompilation ), peoplesound.com ( betalsite för osignade artister ), weblisten.com ( kommersiell butiksite ) ), billboardtalent.net ( talangbank )

Endast den sista kategorin kommer kunden i direkt kontakt med.

 

FRAMTID, TEKNIK & PIRATER .......................................................... De man talade med på MIDEM var ganska överens att nya distributionsformer kommer att påverka musikindustrin mer och snabbare än introduktionen av CD- skivan på åttiotalet gjorde. Trots traditionella musikbolag rent numerärt var större med 4480 företag så dominerade ändå de dryga hundratalet IT-bolag mässan totalt med påkostade montrar, nytänkande och djärva grepp.
Teknologiföretagen och musikindustrin börjar redan förstå varandra bättre även om de juridiska frågorna är outvecklade. Viljan att verklighetsanpassa lagstiftningen verkar dock lite bättre än tidigare år. Det populära formatet MP3 ses dock allmänt av branschen som något liknande ett virus eller en " Gökunge " och alla önskar en lösning som beaktar upphovsrätt och ägarkontroll. Flera lösningar presenterades i form av filformat eller krypteringar av Microsoft ( Windows Media), MediaTag ( AudioTag ), Intertrust ( DRMP ) och Sony ( ATRACK3 ) för att nämna några. Värt att notera var också att en del av mässan, Hall of Shame, åskådliggjorde de tyvärr alltför vanliga företeelserna med piratkopiering och bootlegs.

KUNDENS VALMÖJLIGHETER
Det finns redan en mängd metoder för att leverera musiken till "skivköparna":
- CD / Vinyl Postorderföretag: för skivsamlare och entusiaster.
- On Demand / Streaming: välj att lyssna på musik likt betalTV - fast du betalar kanske 10-15 öre per låt
- On Demand / Kiosk: beställ hem en CD med de låtar du vill ha på postorder eller hämta i kvartersbutiken (ungefär som att använda Biljett Direkt)
- Download - hela album eller låt för låt - som du lagrar på din hårdisk eller att du köper en accesskod till en server och på så sätt ta med dig hela din skivsamling när du går på fest eller jobbar som DJ genom att stoppa ett smartcard i fickan när du går hemifrån.

HUR LYSSNAR MAN ?
- Vid datorn - fungerande lösningar finns för såväl Mac som PC
- Skicka ljudet trådlöst till alla husets radiomottagare. En enkel och elegant lösning presenterades av Microsofts Streaming Media Divisions vice-VD Anthony Bay på ett seminarium om bredbandslösningar.
- Nedladdning till din PDA (typ Pilot) eller MP3 spelare.
- Bränna CD-R eller spela in på MiniDisc eller använda Sonys memorystick, ett nytt lagringsmedia som kommer bli vanligt i allt från diktafoner till kameror.

VEM BETALAR ? - HUR BETALAR MAN ?
Det två möjligheter är det gäller vem som betalar. Kunden betalar själv eller någon annan betalar, exempelvis reklamfinansierat à la tidningen Metro, bonuspoäng från bensinmacken, livsmedelsbutiken eller flygbolaget.
Utöver de traditionella sätten med kontokort, bank och postgiro så presenterades lösningar för betalningar via telefon eller elräkningen m.m. En långt utvecklad och flexibel lösning visades av svenska jalda.com som är baserad på en öppen standard och som kan användas för alla typer av betalningar på internet, hantering av flera valutor, små transaktioner samt uppläggning av olika konton för familjemedlemmar eller medarbetare.

VEM VINNER ?
I och med att de traditionella organisationerna som STIM, skivbolag och förlag ger sig in i leken blir även artisters och kompositörers arbete föremål för rimliga ekonomiska ersättningar.

Det vimlar av standarder och aktörer på Internet och inom en snar framtid kommer det att utkristalliseras vilka lösningar kunderna föredrar. Allt kommer att finnas överallt och den som kan leverera enkelt till låg kostnad kommer gå segrade ur striden. Idag tyder mycket på att ett känt varumärke är mycket viktigt för tillgängligheten. På den amerikanska Top 25 e-commercelistan säljer var femte bolag musik. Stora bolag som Dell och Compaq har betydligt färre besökare... …musik verkar vara en produkt att som passar bra att distribuera och sälja på internet idag och troligen ännu bättre när bredbandsnäten blir verklighet.

 

Text: Hans R Lindell och Mats Olsson

Rockfile Media Services 2000

 

© Denna text skyddas av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.