Internet dominerade
MIDEM 2000
i Cannes
På musikmässan MIDEM 2000 i Cannes den 22 - 27 januari
var den största förändringen mot tidigare år att Internet
och allt som är relaterat till musik på nätet blivit enormt
mycket större. Skillnaden mot för bara tre år sedan var
imponerande. Då fanns det ett par bolag på plats att jämföra
med i år då siffran var 53 stycken med med egen monter samt
ett hundratal IT bolag som deltog på mässan. Utbudet av seminarier
i ämnet var stort. Hela första dagen gick under namnet "
MIDEMNET 2000 - Music on the internet summit " och under resten av
veckan erbjöds dagligen enstaka seminarier på IT-temat med inriktning
på allt från juridik till marknadsföring.
Tre kategorier av aktörer fanns representerade:
· Mjukvaruutvecklare (Microsoft, MediaTag, Liquid Audio Fraunhofer
Institut)
· B2B - Business to Business ( företag som har lösningar
på leverans och som har kontrakt med skivbolag och förlag (
Svenska DX3, PlayJ, Maximum Volume, Supertracks.com, Sonynetservices.com.
· Portaler, siter och butiker : deo.com ( butik, musikmagasin
osignade band samt " user communities " med innehål anpassad
för lokal marknader ) , popwire.com ( osignade and, tar provisioner
), mov.a.bit.de (butik, musikmagasin samt osignade band ) Radiomoi.com (
on-demand radio ), Chaosmusic.com ( Portal och gratis download ), getindie.com
( Radio samt butik som låter artister sälja själva ), musikmaker.com
( customcompilation ), peoplesound.com ( betalsite för osignade artister
), weblisten.com ( kommersiell butiksite ) ), billboardtalent.net ( talangbank
)
Endast den sista kategorin kommer kunden i direkt kontakt med.
FRAMTID, TEKNIK & PIRATER ..........................................................
De man talade med på MIDEM var ganska överens att nya distributionsformer
kommer att påverka musikindustrin mer och snabbare än introduktionen
av CD- skivan på åttiotalet gjorde. Trots traditionella musikbolag
rent numerärt var större med 4480 företag så dominerade
ändå de dryga hundratalet IT-bolag mässan totalt med påkostade
montrar, nytänkande och djärva grepp.
Teknologiföretagen och musikindustrin börjar redan förstå
varandra bättre även om de juridiska frågorna är outvecklade.
Viljan att verklighetsanpassa lagstiftningen verkar dock lite bättre
än tidigare år. Det populära formatet MP3 ses dock allmänt
av branschen som något liknande ett virus eller en " Gökunge
" och alla önskar en lösning som beaktar upphovsrätt
och ägarkontroll. Flera lösningar presenterades i form av filformat
eller krypteringar av Microsoft ( Windows Media), MediaTag ( AudioTag ),
Intertrust ( DRMP ) och Sony ( ATRACK3 ) för att nämna några.
Värt att notera var också att en del av mässan, Hall of
Shame, åskådliggjorde de tyvärr alltför vanliga företeelserna
med piratkopiering och bootlegs.
KUNDENS VALMÖJLIGHETER
Det finns redan en mängd metoder för att leverera musiken till
"skivköparna":
- CD / Vinyl Postorderföretag: för skivsamlare och entusiaster.
- On Demand / Streaming: välj att lyssna på musik likt betalTV
- fast du betalar kanske 10-15 öre per låt
- On Demand / Kiosk: beställ hem en CD med de låtar du vill ha
på postorder eller hämta i kvartersbutiken (ungefär som
att använda Biljett Direkt)
- Download - hela album eller låt för låt - som du lagrar
på din hårdisk eller att du köper en accesskod till en
server och på så sätt ta med dig hela din skivsamling när
du går på fest eller jobbar som DJ genom att stoppa ett smartcard
i fickan när du går hemifrån.
HUR LYSSNAR MAN ?
- Vid datorn - fungerande lösningar finns för såväl
Mac som PC
- Skicka ljudet trådlöst till alla husets radiomottagare. En
enkel och elegant lösning presenterades av Microsofts Streaming Media
Divisions vice-VD Anthony Bay på ett seminarium om bredbandslösningar.
- Nedladdning till din PDA (typ Pilot) eller MP3 spelare.
- Bränna CD-R eller spela in på MiniDisc eller använda Sonys
memorystick, ett nytt lagringsmedia som kommer bli vanligt i allt från
diktafoner till kameror.
VEM BETALAR ? - HUR BETALAR MAN ?
Det två möjligheter är det gäller vem som betalar.
Kunden betalar själv eller någon annan betalar, exempelvis
reklamfinansierat à la tidningen Metro, bonuspoäng från
bensinmacken, livsmedelsbutiken eller flygbolaget.
Utöver de traditionella sätten med kontokort, bank och postgiro
så presenterades lösningar för betalningar via telefon eller
elräkningen m.m. En långt utvecklad och flexibel lösning
visades av svenska jalda.com som är baserad på en öppen
standard och som kan användas för alla typer av betalningar på
internet, hantering av flera valutor, små transaktioner samt uppläggning
av olika konton för familjemedlemmar eller medarbetare.
VEM VINNER ?
I och med att de traditionella organisationerna som STIM, skivbolag och
förlag ger sig in i leken blir även artisters och kompositörers
arbete föremål för rimliga ekonomiska ersättningar.
Det vimlar av standarder och aktörer på Internet och inom
en snar framtid kommer det att utkristalliseras vilka lösningar kunderna
föredrar. Allt kommer att finnas överallt och den som kan leverera
enkelt till låg kostnad kommer gå segrade ur striden. Idag tyder
mycket på att ett känt varumärke är mycket viktigt
för tillgängligheten. På den amerikanska Top 25 e-commercelistan
säljer var femte bolag musik. Stora bolag som Dell och Compaq har betydligt
färre besökare...
musik verkar vara en produkt att som passar
bra att distribuera och sälja på internet idag och troligen ännu
bättre när bredbandsnäten blir verklighet.
Text: Hans R Lindell och Mats Olsson
Rockfile Media Services 2000
© Denna text skyddas av lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.
|