MUSIKDISTRIBUTION ON LINE
PÅ MIDEM 99 i Cannes var musikdistribution on-line en av årets
huvudområden. Tekniska lösningar och system som Liquid Audio,
MCY.COM, mediaTag,a2b music, MusicMatch Inc,Bip!. svenska DCM, svenska Dx3
och många fler fanns på plats. Förutom presentationer i
sina respektive montrar erbjöd Liquid Audio ett miniseminarium
flera gånger per timma och MCY.COM bjöd in till en presskonferens
med en
omfattande demonstration. mediaTag informeradeoch demonstrerade mycket bra
om watermarking, en "vattenstämpel" som ger varje ljudfil
en unik identitet. Tekniska lösningar när det gäller distribution
on-line via internet eller ISDN är ju idag en realitet även om
ljudkvaliteten inte alltid övertygar. Ett flertal seminarier belyste
dock det verkliga problemet, vilket alltså inte är de tekniska
lösningarna utan snarare de juridiska.
Cary Sherman från Recording Industry Association of America (RIIA)
höll ett eget seminarium där han mycket pedagogiskt beskrev tekniska
lösningar och den osäkerhet inför framtiden som finns inom
branschen, vidare redogjordes för de visioner som finns om att kunna
arbeta med upplysningar och information
om vad det faktiskt innebär när man tankar hem en MP3 fil "gratis".
Lagbrott, visst. Men berör det verkligen en student som vill ha aktuella
låtar i sin dator eller sin MP3 spelare och sedan sprider musiken
vidare? Sherman tror inte det - däremot tror han stark att samma student
skulle beröras av en informationskampanj där det framgår
att den som sprider musik olagligt
"stjäl pengar ur hatten" för den unga musiker
som har en framgångspotential och som försöker
försörja sig på sin musik. Vacker tanke.
International Confederation of Music Publishers (ICMP)inbjöd till
ett seminarium
där David Safir från ASCAP uttalade sig om att de absolut inte
önskar stoppa utvecklingen utan tvärtom välkomnar dessa lösningar
- under förutsättning att upphovsmännen får betalt.
Han demonstrerade därefter mjukvaran EZ-seeker
som ASCAP använder för att spåra sajter med ljudfiler. Visar
det sig att sajten olagligt distribuerar musik accepterar innehavaren den
licens som ASCAP erbjuder alternativt en stämning. Licensen gäller
dock bara i USA.
Alexander Wolf från GEMA i Tyskland presenterade Deutsche Telecoms
system Music- On-Demand som erbjuder användare i Tyskland att via ISDN
koppla upp sig på en databas och sedan ladda hem ljudfiler med vad
man påstår
vara CD-kvalitet. Kunden tilldelas en användaridentitet och betalar
sedan kostnaden på ett par D-Mark per låt via sin vanliga telefonräkning.
Steven K Sprague från Wave Systems Corp. i USA som var deltagare på
seminariet undrade om inte deras lösning med ett smartcard skulle
vara en bra ide jämförbar med satellit- och kabelTV-dekodrar.
Maria Martin Pratt från EU-kommissionen avfärdade dock förslaget
med att det skulle vara att gå för snabbt fram. Alla upphovsrättsorganisationer
måste få säga sitt först menade hon.
Musik finns ju som bekant även i pappersform. Sheetmusic Direct,
ett joint-venture företag med Music Sales Ltd i Storbritannien och
Hal Leonard i USA erbjuder 2000 sånger med text och noter som kan
laddas hem och skrivas ut för en kostnad av c:a 30 kronor per styck.
Avslutningsvis kan man notera att det är stor skillnad mot för
bara ett år sedan när det gäller utvecklingstakten inom
detta område eller som John Ousby, VD på Ginger Media Group
sade:
"-Three years ago, the corporate attitude to the web was very different
to today. We have moved from 'what is it?' through 'it will never last'
to 'shit, we better do
something.'"
Av : Hans R Lindell och Mats Olsson ( även foto )
Rockfile News/Media 1999
© Denna text skyddas av lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.
|