Publicerad i jubileumstidningen Balsta 20
År - Oktober 1999 samt på de första webbsidorna
som Balsta Musikslott hade under åren 1998 - 2004. Kanske
finns originalet kvar i cyberspace. Kolla HÄR
BALSTA MUSIKSLOTT 20 ÅR
Av Hasse Lindell Artikelförfattaren
( inringad i bild ) har sedan 1979 upplevt Balsta från
olika synvinklar. Som kompis till de som spelade där, som
musiker som repar där, som assistent till de som jobbade
där, som chef för musiksektionen på Studiefrämjandet
samt som ciceron till mängder av besök av fritidsledare,
kommunfolk, musikbranschfolk, journalister med flera.
Framtiden blir sällan som man förutspår. Ofta
blir den ännu mera fantastiskt och överraskande än
vad någon tänkt sig. 1916 stod det stora huset vid
Balsta gärde klart att invigas som sjukhem och åttiotre
år senare firar huset tjugoårsjubileum som musikhus!
1999 så kan man kanske tro att det är ett helt logiskt
tänkande som ligger bakom utnyttjandet av det gamla huset.
Att det är tjänstemän och politiker på olika
nivåer som tänkt till och planerat en ombyggnad av
det gamla sjukhemmet till världens största musikcenter
när det gäller antal replokaler och kvadratmeter. Sanningen
är dock att initiativet till att använda Balsta som
replokaler kom från gräsrotsnivå.
Under sjuttiotalet repade ett tjugotal grupper i ett fallfärdigt
hus på Nygatan. Detta hus revs för att ge plats åt
en del av den byggnad som skulle inrymma det statliga verket
Fortifikationsförvaltningen. Situationen för Eskilstunas
lokala band på replokalsfronten blev kraftigt försämrad
och många flyttade hem sina utrustningar till garage eller
vardagsrum. De tre musikföreningarna Musikforum, Eskilstuna
Ton och Rudan hade ett möte med Lars Nystedt och Calle Braunerhielm
från kulturförvaltningen under våren 1978. Mötet
handlade om att det allmänt var svårt med lokaler
för musikutövning i Eskilstuna. För att arrangera
konserter eller att repa.
Vi har ju ingenstans att ta vägen, sade Alar Suurna från
Musikforum och fortsatte med att förklara att den lokal
som kommunen erbjöd föreningarna , Gästis på
Köpmangatan, var för liten när det gällde
konsertarrangemang. Palle Johnsson, basist i gruppen Pegasus,
tog upp frågan om inte det gamla sjukhemmet skulle kunna
användas som replokaler. De hade själv tvingats flytta
sin utrustning hem till organisten Mats "Herman" Hermansson
där de nu repade. Den gemensamma visionen var att skapa
ett stort musikhus med möjligheter att göra allt i
musikväg.
ROCK´N´ROLL OCH RIVNINGSKONTRAKT
Som en slags nödlösning hyrdes lokaler ut på
nuvarande våning två från januari 1979. Några
band lär även ha smugit sig in redan i december 1978.
Kontrakten löpte på tre månader och planerna
från Eskilstuna kommun vad Balsta Sjukhem skulle användas
till var allt annat än till replokaler. Flyktingförläggning,
fängelse eller kontor till Tekniska verken var några
alternativ. En annan drastisk möjlighet var att riva hela
det kraftigt nedslitna och på många sätt oekonomiska
huset.
"Balstabanden bildar styrelse" - kunde man läsa
i lokalpressen den 12 februari. Jörgen Larsson från
Allan Ladds, Ove Johansson från Fallfrukt och Claes Fall
från Dagmar Luring var förgrundsfigurer.
Under våren -79 var Balsta Sjukhem som ett enda stort socialt
experiment. Ett tjugotal band hyrde replokal direkt från
Eskilstuna kommuns fastighetskontor på våning två
och alla medlemmar hade egna nycklar! I folkmun användes
förutom Balsta namn som Gökboet och Balsta Flummslott!
Ett hundratal rock'n'roll entusiaster när det gällde
såväl musik som livstil höll igång i klassisk
replokalstil dygnet runt och ryktet om Balsta som ett syndens
näste började spridas i Eskilstuna.
Vissa krafter ville helst av allt stänga Balsta med motiveringen
att det var ett tillhåll för missbrukare och att det
även förekom sexuellt utnyttjande av minderåriga.
De flesta unga musiker som hörde vad bland annat Arne Sörliden,
kvarterspolis i Skiftinge påstod hände på Balsta,
skrattade. De ansåg att det vara att göra en höna
av en fjäder. Det fanns ett par stycken av musikerna som
använde hasch och marijuana (jag vet vilka, men tänker
inte avslöja det), visst drack många en massa öl
och visst var det sant att några unga rockstjärnor
tagit med sig sina något yngre flickvänner till lokalen
och
umgåtts. Det varmed all säkerhet dock safe-sex,
eftersom att man kunde beskåda en och annan kondom hänga
från taklamporna i korridoren.
I ärlighetens namn så var det kanske tjugo - trettio
personer som höll rock´n´rollfanan högt.
En majoritet av de band som repade på Balsta var mest där
och bara repade och jobbade på lika oglamoröst som
man kan se och höra band göra idag. Stefan Wistrand,
musikbibliotekarie och saxofonist, minns med viss irritation
att folk från socialen gick runt i huset för att kolla
hur folk hade det med droger och alkohol.
- Ska man inte få vara ifred och repa i sin egen replokal?
frågade sig många band.
Kecke Lundgren, nu utbildare på Rockskolan, då en
ung gitarrist, minns dock en och annan kul fest i den före
detta matsalen som låg i mitten på våning två
då bland annat Stefan Papanastasiou spelade El-Bouzoki
och folk dansade något folkdansliknande(!). Det var också
i den före detta matsalen som olika stormöten hölls.
Kommunens representanter mötte banden och uppmanade till
skärpning när det gällde städning och att
inte spela med öppna fönster.
Sommaren 1979 besökte Lubomir Minev och Thomas Kleverman
från Studiefrämjandet Balsta och skrev genast på
ett hyreskontrakt för våning tre. Visionen var att
skapa 800 kvadratmeter musikcentrum där folk kunde träffas
över "bandgränserna" enligt Lubomir, som
inte direkt var känd i musikkretsar men dock var ett hyfsat
stort namn inom teater och film. Som en del i detta med att mötas
så drog Lubomir igång ett musikteaterprojekt med
Brechts Mahagonny som grund. Det drogs också igång
små filmprojekt där det var tänkt att grupper
skulle dokumentera varandra och göra musikvideor.
Den första lilla kafeterian ställdes i ordning på
en öppen plats i huset. Lokal 340 blev senare byggd på
denna plats. Dock så blev större delen av möblerna
stulna så idéen om ett kafé fick ligga på
is ytterligare nio år tills det nuvarande kaféet
öppnade. Lubomir anställde ett antal projektledare
. Först Jan Olsson, då mer känd som Jan O'Boogie
som varit gitarrist i Heartbreak, ett år senare Tomas "Sune"
Sunmo, en musikprofil i Eskilstuna som spelat klaviatur och varit
sångare i ett flertal Eskilstunaband
Hösten 1980 var han förgrundsfigur i gruppen Milkmen.
Sunmo hann dock bara jobba i någon vecka innan han fick
ett erbjudande att resa med på en musikteaterturné
hela hösten och tog tjänstledigt, varför Palle
Johnsson och jag själv fick vikariera. Han fick dock till
ett avtal med Studio BLG som låg i hörnet Smedjegatan
- Bruksgatan, vilket innebar att mängder av Eskilstunaband
började spela in i en riktig studio under hösten 1980.
Ett halvår senare revs denna studio och flyttade till Bruksgatan
och bakom musikaffären Pop Music.
ÖVERDRIVNA UPPGIFTER
Under året började också sociala myndigheter,
polisen och skolpsykologer uttala sig positivt om rockverksamheten
på Balsta samt tillbakavisa påstådda rykten
om knark och missbruk. Erik Fäldt, chef för Eskilstunapolisens
narkotikarotel sade " Vi har aldrig ingripit vid Balsta,
det är överdrivet att säga att haschmissbruk skulle
vara verksamhetens huvudändamål. Vi får rapporter
då och då från socialjouren som regelbundet
besöker Balsta och det är helt klart att merparten
av ungdomarna på Balsta ängar sig åt musik".
Kriminalkommissarie Elof Brännström dementerar också
rykten om att minderåriga skulle ha utnyttjats. "Spaningsavdelningarna
här på polisen har gjort regelbundna besök men
har inte funnit något - Inte heller har det inkommit någon
anmälan".
Gunnar Korfeldt, skolpsykolog ansåg att verksamheten på
Balsta var bra och att det skulle vara farligt att stänga
Balsta. Alf Olofsson t f socialchef ansåg att den bild
som målats upp var mycket överdriven och att den vettiga
verksamheten drabbades.
KONSERTER OCH FESTIVALER
Det blev aldrig någon konsertlokal på Balsta, trots
önskemålen från musikföreningarna. Eskilstuna
Musikforum hyrde in sig hos KFUM på Kriebsensgatan och
öppnade sitt musikkafé under våren 1979, varpå
ett stort antal s k Balstaband fick spelningar. Balstaband är
väl närmast att betrakta som synonymt för lokala
band på Eskilstunadialekt sedan dess.
Jan-Olov Olson och Studiefrämjandet hyrde Stålforsskolans
Konserthall i maj 1980 och ordnade en maratongala med ett fyrtiotal
band. Musikforum arrangerade för nionde året i rad
en Djurgårdsfestival och Claes Fall arrangerade en festival
i Eskilstuna Stadspark i augusti med bl a Dagmar Luring, Milkmen,
Slapstick, Gå å Bada. Men ännu ingen renodlad
konsert med Balstaband.
november samma år arrangerade jag en konsert på uppdrag
av Studiefrämjandets musikverksamhet på Balsta i Bibliotekets
Hörsal. Två debutband som hette WC och Object, ett
rutinerat band som hette Micke Mos samt ett Ploj-Coverband som
hette Ramned och som körde Ramoneslåtar. Denna konsert
följdes av en serie konserter under våren 1981 på
Musikkaféet som upplevdes som en mer passande lokal.
Ett år senare hade Tomas Sunmo återvänt som
Balstas sammanhållande kraft och samlade ett tjugotal band
till en stödkonsert för Balsta som genomfördes
på Folkets Hus. Överskottet gick till färg och
de långa trista korridorerna målades om i glada färger.
Några år senare beslutade någon, vet inte vem,
att korridorerna skulle målas om igen - och blev då
i det närmast identiska med originalutförandet. Kanske
dags för att måla om igen?
I juli 1982 ombildades Musikforum till Club Dolores med Mats
Olsson, Anna Molander och Stefan Wistrand som förgrundsfigurer.
Detta firades med en vecka fylld av konserter på klubben
och en avslutande konsert i stadsparken med Minx och Eskilstunas
bästa kvinnliga rockare Tina Tarm, som direktsändes
i Sveriges Radio P3 och programmet Ny Våg.
Under några år i mitten på åttitalet
arrangerade Balstaföreningen och studieförbunden en
gemensam festival i Stadsparken. 1988 blev det då äntligen
dags för Balstas egen festival - Balstafestivalen - som
arrangerades ute på den stora gräsplanen med en enorm
scen, bra ljud och ljus. En kraftfull konkurrent till Djurgårdsfestivalen
som då var Eskilstunas största, och som detta år
arrangerades för sista gången, tyvärr.
På Balstafestivalen - 88 som genomfördes den 27 augusti
medverkade band som Agony, Total Sven, Blues Bandits, Pro Patria,
Anyway What Kind Of Club Is This , Tune Club, Hi-Way och Tyrox.
Mindre än ett år senare var det dags igen. Den tredje
juni 1989 kunde man se Rick Challinor Band, Fence around the
garden, IMU, Tune Club, Panama, Deja Vu, Sharkfine, Anyway What
Kind Of Club Is This och Honky Harry Bluesband. Headline skulle
ha varit King & Rozz som blivit försenade från
sin turné i Lettland och inte kunde spela på festivalen.
Den 11 augusti 1990 framträdde Room Five, Pink Panther,
I O U, Lemones, A Virgins Delight, Bruce Wayne, Ebbas Brön,
Slapping Suspenders, Bantaba, Cherie, Westside Boys, Bongmasters,
Blues Bandits, Lost Cars, XL och In Cash på Balstafestival
# 3. Åter igen en junifestival året därpå.
Den 1 juni spelade Target, Alias Smith & Jones, Rick Challinor
Band, Scarlet Pimpernell, Slapping Suspenders, Ebbas Brön,
Rambler, The Wide, Wild Cat Money, Lemones, The Slammers, Dirt,
Lycky Stiff, Madigan, Cheri, Black Cat Moan, Crystal Pride samt
Nasty Idols.
1992 arrangerades den sista stora Balstafestivalen, då
med förändringen att scenen stod på parkeringen
nedanför musikslottet. Problemet detta år var liksom
de tidigare. Regn och åter regn. I en artkel i Eskilstuna-Kuriren
kunde man läsa följande. Problem med torka? Ring till
Balsta och be dem arrangera en festival! Band som BP/OK, Twenty
Ways, Don´t Bring Harry, Bye Bye Johnny, Crystal Pride
och Wesser-smitters höll ut i fukten.
RICH AND FAMOUS
Många som spelar har självklart målsättningen
att bli stora och välkända musiker. Under årens
lopp har en och annan välkänd musiker besökt Balsta.
Ian Haugland, John Levén, Mic Michaeli och Kee Marcello
mest kända från Europe. Pelle Alsing från Roxettes
band, Coste Apetrea från bland annat Zamla, Janne Bark
från Ulf Lundells band, Hasse Bruniusson som utvecklat
D-drums, Åke Eriksson (Dr Åke), Mattias Eklundh från
Freak Kitchen. Listan kan göras hur lång som helst,
vilket kanske borde göras för att exponeras någonstans
i huset.
En del har också "vuxit upp" i huset, helt eller
delvis. Jocke Berg och Sami Sirviö (Kent) startade sitt
första band på Balsta. Mattias Axelsson och Richard
Sellgren i Superswirls startade flera band, bland annat under
namnet Plum. Bandet Yvonne spelade in sina första låtar
i studion. Danne Borch spelade i ett flertal olika band under
åttiotalet, bland annat On The Rox. Douglas Carr är
ytterligare ett välkänt namn i musikbranschen som en
gång repade på Balsta. Harri Mänty i Kent var
en gång sångare i hardcorebandet No Security och
Janne Svensson, mer känd som Wildfire Willy, repade en gång
i den lilla lokal som Rockfile Media Services nu har som lager
och kontor. Fredrik Lindström, nu författare och regissör
samt före detta mästare i att busringa spelade i gruppen
Voodoo som senare blev Crystal Pride. Benny Andersson i ABBA
lär ha besökt Balsta någon gång under 1980.
Hur som helst lånade sonen Peter Grönvall, nu känd
musiker, sin fars vita Yamaha el-flygel och en Polymoog när
hans grupp Rendez-Vous lånade Milkmens lokal (nummer 321
på våning tre). Med i bandet var också Hasse
Fredriksson, Frida Lyngstads son, samt Vello Tammemäe.
Den största idrottsstjärna som spelat på Balsta
(!) är nog handbollspelaren Thomas Svensson som spelade
hårdrock tillsammans med tre andra GUIF:are samt en EBS:are
under några år i mitten på åttiotalet.
- Vi har inget namn, vi bara spelar för att det är
så förbaskat kul, mest en skön hobby, sade Thomas
i en intervju i lokalpressen.
Den största rockstjärna som satt sin fot på Balsta
är utan tvekan Phil Lynott. Kungen (alias Göran Kunstbergs)
och Gillstedt i Nice & Easy (även om de också
ibland kallas Zaintrock) hade träffat på Phil Lynott
i England och han lovade att hälsa på om han hade
vägarna förbi. Plötsligt dök han bara upp
i maj 1980. Nice & Easy repade då i lokal 322. Göran
kan berätta många dråpliga historier om denna
helg då Phil Lynott besökte Eskilstuna. Hur han letade
efter dem på Balsta och på Djurgården, hur
han blev nekad att komma in på Bankiren (nuvarande Galway
Arms) och hur han blev stoppad i en rutinkontroll när han
körde bil och fick visa körkortet.
EUROPAS STÖRSTA FRITIDSGÅRD?
Under åttitalets första år började den
samarbetsform som fortfarande existerar mellan olika studieförbund
växa fram. Man möttes för att diskutera gemensamma
frågor och problem. Det största problemet var att
man kände att verksamheten inte riktigt togs på allvar
av Eskilstuna kommun och allmänhet.
Tomas Sunmo, då musikansvarig på Studiefrämjandet,
minns att det dock fanns en stor förståelse bland
den kommunala personal som "kommit med på köpet"
från Balstas tid som sjukhem. Den gamle vaktmästaren
Bengt och fastighetsansvarige Gunnar Karlsson på FAKO sympatiserade
med idéen att det skulle finnas ett alternativ för
ungdomar till idrott och mer traditionell hobbyverksamhet. Vad
studieförbunden också insåg var att deras resurser
inte räckte till när det gällde hela driften av
Balsta. "Eskilstunas största fritidsgård - utan
en enda fritidsledare" var ett argument.
Av de drygt 200 som var aktiva på Balsta samt det hundratalet
andra som "hängde" runt banden fanns det självklart
ett och annat socialt problem - det var ju inte direkt Eskilstunas
mest välartade ungdom vi talar om här. Förutom
någon fritidsgårdsliknade verksamhet behövdes
också ett samarbete med socialkontoret vilket skulle innebära
att det fanns resurser från det hållet för gemensamma
projekt och inte bara att några fältassistenter då
och då "snokade" igenom huset.
Men intresset var som sagt svagt från de flesta håll
inom kommunen, troligen för att huset inom kort planerades
att byggas om och inrymma någon annan verksamhet.
Under hösten 1981 gjordes en inspektion av brandmyndigheterna
och Balsta stängdes omedelbart . Äggkartongerna som
satt på väggarna för att dämpa ljud ansågs
mycket eldfarliga. De gamla ojordade kontakterna var glappa och
dessutom överbelastade eftersom de flesta band hade kopplat
ett stort antal fördelardosor och skarvsladdar för
att kunna driva utrustningen.
Plötsligt så stod allt på sin spets. Skulle
Balsta stänga som musikhus direkt eller skulle kommunen
investera i nya eluttag och ljuddämpning till lokalerna?
Stormöte och diskussioner med kommunstyrelsen. Uno Zetterlund
(s) besökte Balsta och mötte i stort sett samtliga
aktiva i den gamla matsalen. Uno "tog med sig synpunkterna"
och beslutet blev att denna enkla men dock nödvändiga
upprustning skulle ske. Balsta öppnade igen inom ett par
veckor.
Trots denna lilla investering så fanns planerna kvar att
använda Balsta till något annat. I ett brev daterat
den 19 mars 1982 underskrivet Jan Erik Andersson och Klas Persson,
kommunstyrelsens ordförande respektive administrativ direktör
så erbjuds Kriminalvårdsverket anläggningen.
I olika tidningsartiklar dementeras planerna med förklaringen
att det endast rör sig om B-huset, där det nu inryms
ett dagis. I dokumentet står det dock klart och tydligt
att det i A-byggnaden sker en förhyrning till musikgrupper.
Det fanns ingen verksamhet på våning tre. Den stod
ännu helt tom och var grogrund för många fantasier
om spöken och demoner. På våning tre fanns också
en stor kyrksal som få hade sett men som många hade
fantasier om hemska midnattsmässor där de många
av de osaliga andar som man trodde fanns deltog. Rykten gick
om att det dött minst femtio människor varje år
under de sextiotre år som Balsta varit sjukhem. En inte
helt otrolig siffra. Det innebär att strax över tretusen
människor dragit sin sista suck i huset. Ett antal själar
borde alltså rimligen finnas kvar inom husets väggar.
Extra stor risk borde det finnas i den nuvarande trumkliniken
på våning tre eftersom det var liksvepningsrummet.
Mer om död på Balsta.
I kyrksalens tre stora fönster fotograferades gruppen Memento
Mori 1984. Bilden användes till omslaget till deras LP Detta
Är Paradiset.
Efter många års uppvaktning av kommunen i ärendet
våning tre så öppnades den hösten 1985.
Många ville se den gamla kyrksalen ombyggd till en konsertlokal.
Så blev inte fallet eftersom det inte var lämpligt
att ta upp hundratals personer längst upp i huset samt att
det även ansågs att det vore dumt att konkurrera med
de befintliga spelställen som fanns i Eskilstuna centrum.
Främst då Club Dolores och KFUM. I stället blev
det ett par magnifika replokaler.
OFFICIELLT MUSIKHUS
Efter att våning tre öppnats och diverse annan upprustning
gjorts i huset började det se ut som om Balsta skulle förbli
ett hus fullt av replokaler. Kontrakt började skrivas om
och ett normalt hyresavtal med nio månaders uppsägning
gällde mellan studieförbunden och kommunens fastighetsbolag.
Hela projektet andades optimism och energi. Ett hundratal band
repade i huset.
I markplan hade Per "Fjuttis" Larsson, Mats Hermansson
och Tommy Persson byggt en inspelningsstudio som hette Pegasus
Recording.
Studiefrämjandets Rockskola var inne på sitt tredje
år och hade utökat antal fullt utrustade replokaler
till sex stycken samt en trumklinik. Dessutom började den
första MIDI-studion byggas upp där flera av Eskilstunas
kommande synthstjärnor började sin karriär. Som
rockskolelärare jobbade Leif Rämö, Tom Holmlund,
Hannu Kiviaho, Heikki Kiviaho, Mikael "Höpie"
Lindberg, Håkan Larsson (med synthar och samplers som specialitet)
samt Kecke Lundgren (som sedan återkom efter ett antal
års annan verksamhet 1993 och vidareutvecklade konceptet
Rockskolan). Dessa drev också en liten kiosk på våning
tre.
KFUM hade fått hyra hela den sk Grindstugan och fyllt den
från källare till vind med band med hjälp av
sin nye musikkonsulent Staffan Pettersson. Medborgarskolan satsade
på ett litet inspelningsrum i sina lokaler och hade en
musikkonsulent vid namn Bela Svärdmark som pendlade hit
från Örebro. ABF deltog i planerings och samordningsarbetet
med en riktig tungviktare vid namn John Teckenberg samt att Unga
Örnar och deras Jörgen Hedberg jobbade med musikverksamheten.
På Studiefrämjandet ersatte Benny Eriksson Tomas Sunmo
när han fick ett jobb inom musikbranschen i Stockholm. Balstaföreningen
hade ännu en gång ombildats och Tommy Sachariassen
blev vald till ordförande. Kommundelsnämnden Kafjärden
- Öster, som Balsta tillhörde, hade en driven chef
och samordnare vid namn Lasse Neuman. När alla dessa slog
sina kloka huvuden ihop så blev Balsta Musikslott inom
några år ett bestående faktum. Även om
det aldrig har bekräftats, men heller inte dementerats,
så var det med all säkerhet influenser från
Fryshuset i Stockholm som fick kommunens intresse att vakna för
att satsa på Balsta. De flesta av de tidigare idéerna
togs in i en projektplan. Reception att hämta nycklar i,
öppettider till sent på kvällen men stängt
på natten, kafé, fritidsledare m.m. I väntan
på projektpengar så genomfördes olika gemensamma
projekt som exempelvis konserterna i Stadsparken.
Det gick några år. Medborgarskolan lämnade sina
lokaler och Folkuniversitetet flyttade in. Benny Eriksson började
skissa på en helt ny modell när det gällde inspelningar.
Banden skulle göra allt själva. Till detta behövdes
en ny inspelningsstudio, vilken stod klar i maj 1988 strax innan
Balsta öppnade i ny form. Nu som Balsta Musikslott!
Som fritidsledare hade Peter Sköldin och Harriet Lekander
anställts. Peter hade också rollen som föreståndare.
Nyöppningen blev ytterligare ett lyft och den kommunala
resursförstärkningen gjorde verkligen att Balsta Musikslott
började kännas som en enhet. Peter som hade många
års erfarenhet från politik och föreningsliv
fick folk att engagera sig i föreningen och i arbetsgrupper.
Harriet blev en viktig kvinnlig motvikt till allt grabbigt som
fanns i huset sedan tidigare. Hon kunde verka som såväl
kurator som sömmerska. Många trodde knappast sina
ögon när de fick se hennes stiliga gardinuppsättningar
i de tidigare så sterila korridorerna.
TIO ÅR
I januari 1989 firades inget tioårsjubileum. Troligen tänkte
ingen på det. Det var ju som om Balsta Musikslott nyss
hade öppnats - vilket i och för sig var sant. Under
året hände dock mycket. Studion Pegasus Recording
i markplan hade lagt ner, liksom Medborgarskolans inspelningsrum.
I Balstastudion som Benny Eriksson och Studiefrämjandet
drev på våning tre började utrustningen bli
sliten efter att ha varit igång dygnet runt och Benny började
titta sig omkring efter annan, bättre och mer slitstark
utrustning. Han hittade en Studer 2 tumsbandspelare och en TAC
Scorpion mixer i England vilka började installeras under
hösten.
En filmklubb fungerade under en kort tid och såg på
16 mm film i Rum 322 på fredagskvällar. I samma rum
repeterade Anna Bergfors med en amatörensemble från
Årbyskolan som satte upp West Side Story.
Ett tiotal balstaband gav sig ut på en annorlunda turné
som egentligen var en rockbandstävling. Gårdsrocken
genomfördes på alla Eskilstunas fritidsgårdar
och som vinnare kunde balstabandet Wild Cat Money koras i november
89.
Åren gick. Personal slutade och andra började. Johan
Bokström ersatte Staffan Pettersson på KFUM (eller
KFUK - KFUM:s studieförbund, som det fullständiga namnet
är), Mats Jonsson ersatte Peter Sköldin som föreståndare,
Håkan Jonsson ersatte Harriet Lekander, Mats Olsson ersatte
Benny Eriksson när det gällde inspelningsstudion och
ljudteknik. På Folkuniversitetet ersatte Lotta Ringkvist
Pernilla Persson. Pop ersatte hårdrock som i början
av nittiotalet i det närmaste upphörde att existera
i sin åttiotalsform. Claes Bidebo ersattggnad av studion
till hur den ser e Lars Neuman på kommundelsnämnden,
DAT-band ersatte rullband i inspelningsstudion som nu fått
namnet Ambassaden. En frizon och en god representant för
ljudtekniken är en enkel förklaring av namnet. Mats
Olsson påbörjade också en utbyut idag.
Tio år efter Lubomir Minevs vision om att grupper skulle
dokumenteras kom detta igång på allvar. Michael Svedberg
(då Josfalk) och Håkan Jonson började göra
musikvideor ihop eller på varsitt håll. Kecke Lundgren
kom åter till Balsta och utvecklade Rockskolan till vad
den är idag. Harri Mänty, Andreas Bovin, Mattias Kennhed,
Mattias Levin och många fler praktiserade i studion och
de flesta har med tiden utvecklats inom musik eller IT-branschen.
Harri Mänty jobbade också ett tag med olika "värstinggrupper"
som hade finska som modersmål - och lyckades utmärkt.
Rocco Gustafsson jobbade också en kort tid på Balsta
med trumkurser, men övergick sedan till att ha diverse projekt
i marknadsföring, videoproduktion och konsertarrangemang.
Rockbandstävlingen Cult ersatte Rockkarusellen, Sommarens
Sista Suck blev en utveckling av de konserter som hade arrangerats
i Stadsparken. Bruketgalorna blev en slags, men dock dålig
ersättning för Club Dolores, Haaket ersatte Triangelgården
och Eskilstuna fick en scen för hardcore. Söndagsklubben
som Peter Torsén och Micke Byström arrangerade på
Oliver Twist och Kulturklubben samt diverse konserter som Rocco
Gustafsson och Micke Lönngren arrangerade på Charlies
och senare på Blå blev en bra möjlighet för
många band att finna speltillfällen.
Fler personalförändringar följde. Stefan Axberg
och Sussie Karlsson ersätter Mats Karlsson och Håkan
Jonsson. Christer Lagervall ersätter Lotta Ringkvist på
Folkuniversitetet, Kenneth Alsterklev ersätter Johan Bokström
på KFUM och Marija Vrbec och Mikael Edlund ersätter
Stig Hellberg på ABF.
Den allra senaste förändringen är troligen att
Bosse Lundquist träder in som föreståndare och
att Rocco Gustafsson gör ett projektjobb med uppdrag att
renovera kaféet, ordna med rutiner och trivsel samt jobba
med Balstas tjugoårsjubileum.
FRÅN PARIA TILL STATUSPROJEKT
Som sagt. Det är inte lätt att förutspå
framtiden. Att Eskilstunas största popfestival skulle genomföras
på Stadshotellet, att stadens musikliv skulle komma att
presenteras på musikmässan MIDEM i Cannes och att
Eskilstuna skulle komma att profilera sig som en musikindustristad
på musikmässan i Göteborg hade väl ingen
kunnat tänka sig. Detsamma gäller för rivningshuset
Balsta sjukhem som inom en tjugoårsperiod skulle bli ett
respekterat projekt med många olika aktörer, känt
främst i de nordiska länderna genom de många
besök av mediafolk, utbildare, kommuner, fritidsledare samt
en stor mängd artiklar, TV och Radioprogram.
När dessa besökare kommer till Balsta Musikslott får
de på ett sätt ett kvitto och en förklaring till
Eskilstunas rika musikliv. Många blir mycket förvånade
och imponerade. Det är inte något vanligt projekt.
Det är mycket större än vad som finns på
de flesta ställen i Sverige. Metoderna med rockskola, egna
replokaler, inspelningar, workshops och seminarier är också
speciella. Den låga avgiftsnivån med hjälp av
höga kommunal anslag till studieförbunden är ytterligare
en faktor. Utomlands finns detta inte ens i tankevärlden.
Besökare från USA, Canada, England, Tyskland, Estland,
Lettland, Ryssland, Italien har bekräftat att något
liknande finns inte i deras länder.
I januari 1979 skulle jag nog inte i min vildaste fantasi kunnat
tro att det tjugo år senare skulle ringa politiker till
oss på Balsta och be om ett studiebesök i vad som
brukar kallas "Norra Europas Största Musikhus".
Ska man ändå gå in på storleksklassificering,
vilket jag egentligen tycker är oväsentligt , så
tycker jag man bör vara korrekt. Fråga efter ett besök
på Balsta Musikslott - Världens Största Musikhus.
Tack till : Per "Fjuttis" Larsson,
Tomas Sunmo, Benny Eriksson, Göran Kunstbergs, Mats Olsson,
Torsten Braf, Rocco Gustafsson, Kecke Lundgren med flera.
Hasse Lindell hasse@lindellartmedia.se
TILLBAKA
TILL ARTIKLAR
© Denna text skyddas av lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.
Ny websida år 2004: www.balstamusikslott.se |