- Sommarens Sista Suck i Eskilstuna Stadspark 21 - 22 augusti 1998 -

TRADITIONSBRYTANDE POPFESTIVAL

Sommarens Sista Suck startade 1991 och hade som främsta syfte att presentera högkvalitativa popgrupper,företrädesvis från Eskilstuna, som en motvikt till dåtidens dominerande mängd hårdrocksband som spelade på dåtidens traditionella festivaler i Eskilstuna . Popband på väg uppåt , Kent,Yvonne,Superswirls som alla hade andra namn vid debuten,erbjöds spelningar på denna festival med fritt inträde. Så var det 1991 och så var det 1998, men med en stor skillnad. I år bröts traditionen med pop som röd tråd under de bägge dagarna. Sorgligt enligt några entusiaster - utveckling enligt arrangörerna. Förutom de många band som bekänner sig till poptraditionen som The Motorhomes, Cold Turkeys, The Valets och i viss mån Caesars Palace så framträdde band med tillhörighet i allt från Hip-Hop till Hårdrock. Kanske var det också bland dem som man fann det intressanta för året.

Milhouse, årets första debutanter inledde med kraftfull pop följda av Ruthlezz D´s, tre rappare som under de två senaste åren utvecklats till rasande åsiktsmaskiner med tunga samplingar som komp. The Snails med sångaren Henry Kotilainen för dagen utklädd till Björn Borg fick många i publiken att glömma det sämsta väder som festivalen haft sedan start. Förutom regndropparna, så fick många också en tennisboll i huvudet. Kritikerrosade bandet Bastard serverade en hårdför popmusik med samma auktoritet som de gjorde på stora scenen under popstadshelgen i Eskilstuna i januari då de som helt osignat band fick chansen att höras i direktsändning i P3.

Därefter äntrade Pain Of Salvation bild t.h) scenen och Sommarens Sista Suck förvandlades till något som liknande en blandning av religiös mässa och ett soundtrack till ett rollspelskonvent. Gudar och demoner i såväl musiken som i band och publik. Det enda bandet under festivalen som hade en publik som sjöng med på de flesta låtar. Till låtskrivaren och frontfiguren Daniel Gildenlöfs stora förvåning kunde delar av publiken också texten till " Inside out " som finns på den kommande CD´n One Hour By The Concrete Lake " som släpps först i höst i Sverige "men de måste ha lyssnat via internet eller fått tag på CD´n i Japan " konstaterade han förnöjt efter spelningen.

The Motorhomes från Jönköping hade inte en helt lätt uppgift att skapa samma publikaktivitet efter Pain Of Salvation. Stora delar av atmosfärens energi hade på något vis förbränts och publiken rörde sig ut i parken för att hämta syre och energi.De främsta popentusiasterna sökte sig dock närmast scenen för att njuta av bandets lågmälda och vackra pop. De hade också tungt moraliskt stöd i och med att deras manager Martin Roos samt Fredrik Zmuda från deras musikförlag Air Chrysalis fanns på plats .Kvällens headline Coaster, som utvecklats från ett mer synthdominerat band till ett pop-fusionband med inslag av rap och hiphop och scratch avslutade fredagen lite lagom fräckt. Inte någon succéspelning, men klart godkänt med ett hysteriskt scenframträdande av sångaren Pär Lundquist.

Solen sken faktiskt när årets debutantband nummer två, Venus In Blue Jeans, klev upp på scenen vid halv sjutiden på lördagskvällen. -Jim Morrisson möter en tidig upplaga av Black Sabbat- i såväl audioformat som scenkostymer och rörelsemönster. Mycket retro, men klart bra. Rapparen Highman gjorde sin solodebut följd av det i Eskilstuna välkända men dock ständigt missförstådda bandet Cold Turkeys som bland annat körde sin hit " Is this London " som de medverkar på en amerikansk samling utgiven på Nightbeat Records som gett dem en del uppmärksamhet i radio.

Ett band som man kan missförstå hur mycket som helst utan att de troligen bryr sig det minsta om det är Aavikko (bild t.v) från Finland. De beskriver sin musik som en blandning mellan finsk apjazz ( ? )", "tivolimusik" och "nintendopop".Deras debut-CD är utgiven på det lilla finska independentbolaget Bad Vegum i Uleåborg. Sättningen med trummor och två klaviaturspelare på diverse gamla analoga synthar var festivalens mest udda vilket också får gälla för musiken, vilken dock tilltalade publiken som hade svårt att stå still.

 

Publiken var alltså bra uppvärmda inför festivalens andra gästande band från Finland,Rasmus ( bild nere t.v), som körde igång en show med influenser från alla möjliga håll. Funk,Hip-Hop,hårdrock,pop och en gnutta ska och reggae. Sångaren Lauri utstrålade pondus och glädje samtidigt som han hade en otrolig publikkontakt.Förutom en bra och karismatisk sångare och bra instrumentalister på gitarr,bas,klaviatur och trummor också den udda kombinationen scratch och en liten blåsektion. Publikreaktionerna var kraftigt positiva och bandets manager Teja G stod vid mixplats och kramade om teknikern av lycka och sade samtidigt till oss som stod i närheten att detta var det bästa som kunde hända på bandets första utlandspelning. Hemma i Finland är de välkända och har ett par fullängds-CD på Fazer Records bakom sig. De har till och med en stor sponsor som vid namn Pepsi. Likt efter fredagens höjdpunkt Pain of Salvation då The Motorhomes fick lite svårigheter med publikstämningen så får denna kväll det sparsmakade och melankoliska bandet The Valets den otacksamma uppgiften att skapa en lugn och vacker atmosfär efter Rasmus. De lyckas trots problem med utrustning på villovägar, förskjutning i festivalens speltider och tekniska problem förvandla den gamla scenen i Eskilstunas Stadspark till en lugn och vacker plats med sin harmoniska och högklassiga stil. Lyckan blev dock kort då The Valets endast hann spela i drygt femton minuter innan festivalhelgens stora fyrverkeri gick av stapeln med dunder och brak. Ridå.... The Valets och festivaler av denna typ går egentligen inte ihop. Bäst skulle bandet passa med sittade publik, multimediakonst och otroligt bra ljud och ljus i en konserthall. Ett band som dock lämpar sig väl för att exponera för en kylslagen, lätt ölberusad publik utomhus är dock Mistie. Från att ha varit ett band som lyssnade till namnet Divin och spelade en mycket snäll pop på svenska så har de förvandlats till ett engelskspråkigt band med en blandning av pop och hardcore i botten, kryddat med lite red hot chilipepper. Självsäkert och kryddstarkt körde de över publiken gång på gång så att många i det närmaste tappade andan. På frågan varför de bytt namn och stil brukar de svara: "Det är roligare att åka berg och dalbana än karusell".

Sommarens Sista Sucks headline Caesars Palace (bild t.h.) avslutade festivalen med ännu mer retro än debutanterna Venus In Blue Jeans. Kompromisslöst sound och attityd plockad direkt via någon tidsmaskin från slutet av sextiotalets USA. Garagerock blandat med psykedeliska influenser. Massor med mellanregister och noll på skalan för publikflirt och ödmjukhet. Bandet har en klart bra regissör !

Hans R Lindell - Rockfile News / Media

Kända länkar 980823 till medverkande band

Milhouse

Bastard

Pain Of Salvation

The Motorhomes

The Valets

Mistie

Rasmus

Caesars Palace

 

© Denna text skyddas av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.

TILLBAKA TILL ROCKFILE NEWS FÖRSTASIDA