Publicerad i Affärs
Kuriren 980202 under rubriken: Gästkrönikörerna
MUSIK ÄR MER ÄN BARA TONER
- Om musikindustrins möjliga framtid i Eskilstuna
-
Musik- och nöjesindustrierna är som bekant några
av de snabbast växande branscherna inom näringslivet
i såväl Sverige som i övriga världen. Det
är därför både sunt och logiskt att Eskilstuna
kommuns ledning och näringsliv sneglar åt detta håll
och vill satsa på en utveckling av musikindustrin, med
allt vad detta för med sig för Eskilstuna.
Eskilstuna har tagit några steg på sin ännu
relativt ostrukturerade väg att marknadsföra kommunen
som en lokaliserings- och utvecklingsort för musiken genom
att vara värd för Sveriges Radio P3:s stora evenemang
"Årets PopStad 98". Eskilstuna Stadshotell förvandlades
som bekant den 29-31 januari till den största inomhusfestival
vi sett i Eskilstuna, med totalt 18 band på två scener.
Det fanns dessutom likheter med musikmässor eftersom det
erbjöds seminarier, workshops, branschmöten
och informella träffar .300 professionella representanter
från skivbolag, musikförlag, CD-fabriker, tidningar,
radio och TV, rockgrupper, bokningsbolag o.s.v. fanns pÂ
plats under dessa tre dagar. De flesta kom från Sverige
men även några från bland annat USA, Finland
och Danmark.
Ett och annat skivkontrakt skrevs under, nya grupper granskades
kritiskt och erfarenheter diskuterades och utbyttes.
På plats fanns också 60 musikutbildare från
hela Sverige som hade konferens mellan onsdagen och söndagen.
Såväl musikbranschfolk som musikutbildare erbjöds
guidade turer till Balsta Musikslott och Studiefrämjandets
Mediavåning för att få se en del av de "verktyg"
som används för att utveckla unga musikintresserade
till skickliga musiker och låtskrivare.
Lokalpress, rikspress, fackpress, radio och TV har rapporterat
mycket om musiken i Eskilstuna och i många människors
sinnen finns nu vår kommun sammankopplad med musik.
Om vi önskar marknadsföra Eskilstuna som en lämplig
utvecklings- och etableringsort för musiknäringarna
så bör vi alltså starta omedelbart. Läget
blir aldrig bättre än nu. Men efter olika möten
med olika entreprenörer, politiker, kommunala
tjänstemän och marknadsförare så inser vi
att det finns många olika infallsvinklar och idéer,
men tyvärr även en hel del myter och begreppsförvirring
angående detta med musikindustrin.
Ofta talas det om att vi borde försöka få hit
ett skivbolag eller starta en stor inspelningstudio. Vad man
inte känner till är då att det finns så
mycket mera än ett skivbolag inspelningstudior som är
viktigt och som dessutom ger många fler arbetstillfällen.
Exempel på detta är hela kedjan från det att
en ljudinspelning lämnat inspelningstudion och skivbolaget.
Inspelningen skall efterbearbetas, en CD ska tillverkas och därefter
transporteras iväg till en distributör som sedan skickar
den vidare till butiker, musikinspelningen ska förlaggas
hos ett musikförlag där de administrerar. Distributören
behöver ha en stor lagerlokal, vilken mycket väl kan
ligga i Eskilstuna.
Men det är mer som skall till: CD-produktionen måste
också marknadsföras och förses med ett omslag
och för att producera detta behövs copywriters, formgivare,
grafiker och ett tryckeri med personal och pappersleverantörer.
Musikgruppen som spelar på CD-skivan åker på
turnéer som bokningsbolaget bokar och marknadsför.
Innan turnén behöver man repetera någonstans.
Vid spelningarna utanför hemorten behövs hotell och
restauranger. Ljud, ljus
och annan utrustning behöver hyras liksom teknisk personal.
Musikinstrumenten hyr man eller inhandlar någonstans. Lastbilar,
bussar och personbilar behövs också. Ett bra exempel
på denna typ av specialiserad uthyrning finns i Eskilstuna:
Rig Hire, som hyr ut PA (ljudanläggningar)och ljus samt
tillverkar så kallade flightcases (transportlådor).
Bo Ulfenstedt och hans personal byggde exempelvis många
flightcases åt Roxette inför deras senaste världsturné.
Kort sagt så finns det bra mycket mer än själva
skivbolagen när det gäller musikindustrin. Och den
ovanstående genomgången är ändå förenklad.
Alla musikbranschens olika aktörer sysselsätter ett
stort antal underleverantörer (även från andra
branscher) som man oftast glömmer bort när man diskuterar
musiknäringens omfattning, exempelvis: fastighetsägare,
hotell, pubar, restauranger, bryggerier, livsmedelsleverantörer,
vaktbolag, transportfirmor och hantverkare.
I Eskilstuna är det redan nu ungefär 300 personer
som försörjer sig på arbeta med musik. Utbildare,
musiklärare, musiker, ljudtekniker,musikhandlare, arrangörer,
bokare m.fl.. Någon riktig inventering finns inte förutom
den utredning som Erling Norberg gjorde 1996 på uppdrag
av Eskilstunas kommun och näringsliv. Hur många fler
är det som direkt arbetar
med musik i Eskilstuna idag? Hur många indirekt?
Framtiden för Eskilstuna som musikstad ligger troligen
inte i att få hit en massa skivbolag. De vill vara nära
massmedia och kommer även fortsättningsvis finnas mest
i storstäderna. Men det gör som sagt inte så
mycket eftersom de egentligen inte skapar så många
nya jobb.
Framtiden kan vara att dels hugga in på det ännu
icke inmutade nya utbildningsområdet för musik och
nöjesbransch. En tiopoängs påbyggnadskursför
ekonomi- eller juridikstuderande på Mälardalens Högskola
som ger kompetens att jobba med management och rådgivning
inom musikbranschen var ett tips som Ola Håkansson på
Stockholm Records gav oss under ett möte på musikmässan
MIDEM i Cannes veckan innan Popstadshelgen.
En ljudteknikerutbildning i stil med den som finns vid Musikhögskolan
i Piteå kan vara ett annat tips.
Att marknadsföra och anpassa delar av Eskilstunas stora
kapacitet inom trycksaksproduktion till att jobba åt den
stora kunden musik- och nöjesindustrierna är ännu
en möjlighet.
För att samordna och utveckla dessa möjligheter föreslår
vi att Eskilstuna Kommun projektanställer en person med
goda kontakter och ett bra renommé i musikbranschen. Dock
behöver det inte vara en musiker. De flesta ledande personerna
inom musikbranschen har oftast traditionella yrkesbakgrunder
även om de som gemensam nämnare har ett brinnande musikintresse.
Hans Lindell & Mats Olsson
H.L. & M.O jobbar sedan början
på åttiotalet som konsulter med utveckling,utbildning
och aktiviteter inom olika delar av musikbranschen. Åt
Studiefrämjandet har musik och mediahus byggts innehållande
workshops, rockbandstävlingar, inspelningstudior, konserter,
kulturutbyten m.m. Åt Centre d´Information &
de Ressources pour les Musiques Actuelles i Paris har en ny marknad
i Sverige byggts upp för deras produkter Euro Pop Book,
Euro Jazz Book och andra musikrelaterade böcker.
I det egna bolaget Rockfile har Sveriges mest specialiserade
bokhandel för musikinformation utvecklats samt arbete med
journalistiskt arbete åt fackpress utförs.CD produktion-
samordning samt rådgivning och projektledning är andra
delar av verksamheten.
På bilden syns Hans och Mats på
sitt årliga besök i Cannes och musikmässan MIDEM
Foto: Ivar Stackbom
|