Publicerad i Affärs Kuriren 980202 under rubriken: Gästkrönikörerna

MUSIK ÄR MER ÄN BARA TONER
- Om musikindustrins möjliga framtid i Eskilstuna -
Musik- och nöjesindustrierna är som bekant några av de snabbast växande branscherna inom näringslivet i såväl Sverige som i övriga världen. Det är därför både sunt och logiskt att Eskilstuna kommuns ledning och näringsliv sneglar åt detta håll och vill satsa på en utveckling av musikindustrin, med allt vad detta för med sig för Eskilstuna.

Eskilstuna har tagit några steg på sin ännu relativt ostrukturerade väg att marknadsföra kommunen som en lokaliserings- och utvecklingsort för musiken genom att vara värd för Sveriges Radio P3:s stora evenemang "Årets PopStad 98". Eskilstuna Stadshotell förvandlades som bekant den 29-31 januari till den största inomhusfestival vi sett i Eskilstuna, med totalt 18 band på två scener. Det fanns dessutom likheter med musikmässor eftersom det erbjöds seminarier, workshops, branschmöten
och informella träffar .300 professionella representanter från skivbolag, musikförlag, CD-fabriker, tidningar, radio och TV, rockgrupper, bokningsbolag o.s.v. fanns p plats under dessa tre dagar. De flesta kom från Sverige men även några från bland annat USA, Finland och Danmark.

Ett och annat skivkontrakt skrevs under, nya grupper granskades kritiskt och erfarenheter diskuterades och utbyttes.
På plats fanns också 60 musikutbildare från hela Sverige som hade konferens mellan onsdagen och söndagen.
Såväl musikbranschfolk som musikutbildare erbjöds guidade turer till Balsta Musikslott och Studiefrämjandets Mediavåning för att få se en del av de "verktyg" som används för att utveckla unga musikintresserade till skickliga musiker och låtskrivare.
Lokalpress, rikspress, fackpress, radio och TV har rapporterat mycket om musiken i Eskilstuna och i många människors sinnen finns nu vår kommun sammankopplad med musik.

Om vi önskar marknadsföra Eskilstuna som en lämplig utvecklings- och etableringsort för musiknäringarna så bör vi alltså starta omedelbart. Läget blir aldrig bättre än nu. Men efter olika möten med olika entreprenörer, politiker, kommunala
tjänstemän och marknadsförare så inser vi att det finns många olika infallsvinklar och idéer, men tyvärr även en hel del myter och begreppsförvirring angående detta med musikindustrin.
Ofta talas det om att vi borde försöka få hit ett skivbolag eller starta en stor inspelningstudio. Vad man inte känner till är då att det finns så mycket mera än ett skivbolag inspelningstudior som är viktigt och som dessutom ger många fler arbetstillfällen. Exempel på detta är hela kedjan från det att en ljudinspelning lämnat inspelningstudion och skivbolaget. Inspelningen skall efterbearbetas, en CD ska tillverkas och därefter transporteras iväg till en distributör som sedan skickar den vidare till butiker, musikinspelningen ska förlaggas hos ett musikförlag där de administrerar. Distributören behöver ha en stor lagerlokal, vilken mycket väl kan ligga i Eskilstuna.
Men det är mer som skall till: CD-produktionen måste också marknadsföras och förses med ett omslag och för att producera detta behövs copywriters, formgivare, grafiker och ett tryckeri med personal och pappersleverantörer.
Musikgruppen som spelar på CD-skivan åker på turnéer som bokningsbolaget bokar och marknadsför. Innan turnén behöver man repetera någonstans. Vid spelningarna utanför hemorten behövs hotell och restauranger. Ljud, ljus
och annan utrustning behöver hyras liksom teknisk personal. Musikinstrumenten hyr man eller inhandlar någonstans. Lastbilar, bussar och personbilar behövs också. Ett bra exempel på denna typ av specialiserad uthyrning finns i Eskilstuna: Rig Hire, som hyr ut PA (ljudanläggningar)och ljus samt tillverkar så kallade flightcases (transportlådor). Bo Ulfenstedt och hans personal byggde exempelvis många flightcases åt Roxette inför deras senaste världsturné.

Kort sagt så finns det bra mycket mer än själva skivbolagen när det gäller musikindustrin. Och den ovanstående genomgången är ändå förenklad. Alla musikbranschens olika aktörer sysselsätter ett stort antal underleverantörer (även från andra branscher) som man oftast glömmer bort när man diskuterar musiknäringens omfattning, exempelvis: fastighetsägare,
hotell, pubar, restauranger, bryggerier, livsmedelsleverantörer, vaktbolag, transportfirmor och hantverkare.

I Eskilstuna är det redan nu ungefär 300 personer som försörjer sig på arbeta med musik. Utbildare, musiklärare, musiker, ljudtekniker,musikhandlare, arrangörer, bokare m.fl.. Någon riktig inventering finns inte förutom den utredning som Erling Norberg gjorde 1996 på uppdrag av Eskilstunas kommun och näringsliv. Hur många fler är det som direkt arbetar
med musik i Eskilstuna idag? Hur många indirekt?

Framtiden för Eskilstuna som musikstad ligger troligen inte i att få hit en massa skivbolag. De vill vara nära massmedia och kommer även fortsättningsvis finnas mest i storstäderna. Men det gör som sagt inte så mycket eftersom de egentligen inte skapar så många nya jobb.

Framtiden kan vara att dels hugga in på det ännu icke inmutade nya utbildningsområdet för musik och nöjesbransch. En tiopoängs påbyggnadskursför ekonomi- eller juridikstuderande på Mälardalens Högskola som ger kompetens att jobba med management och rådgivning inom musikbranschen var ett tips som Ola Håkansson på Stockholm Records gav oss under ett möte på musikmässan MIDEM i Cannes veckan innan Popstadshelgen.
En ljudteknikerutbildning i stil med den som finns vid Musikhögskolan i Piteå kan vara ett annat tips.
Att marknadsföra och anpassa delar av Eskilstunas stora kapacitet inom trycksaksproduktion till att jobba åt den stora kunden musik- och nöjesindustrierna är ännu en möjlighet.
För att samordna och utveckla dessa möjligheter föreslår vi att Eskilstuna Kommun projektanställer en person med goda kontakter och ett bra renommé i musikbranschen. Dock behöver det inte vara en musiker. De flesta ledande personerna inom musikbranschen har oftast traditionella yrkesbakgrunder även om de som gemensam nämnare har ett brinnande musikintresse.

Hans Lindell & Mats Olsson

H.L. & M.O jobbar sedan början på åttiotalet som konsulter med utveckling,utbildning och aktiviteter inom olika delar av musikbranschen. Åt Studiefrämjandet har musik och mediahus byggts innehållande workshops, rockbandstävlingar, inspelningstudior, konserter, kulturutbyten m.m. Åt Centre d´Information & de Ressources pour les Musiques Actuelles i Paris har en ny marknad i Sverige byggts upp för deras produkter Euro Pop Book, Euro Jazz Book och andra musikrelaterade böcker.
I det egna bolaget Rockfile har Sveriges mest specialiserade bokhandel för musikinformation utvecklats samt arbete med journalistiskt arbete åt fackpress utförs.CD produktion- samordning samt rådgivning och projektledning är andra delar av verksamheten.

På bilden syns Hans och Mats på sitt årliga besök i Cannes och musikmässan MIDEM

Foto: Ivar Stackbom