Publicerad i programtidningen " Eskilstuna - Årets popstad 1998 "
utgiven av Eskilstuna Kuriren och
Sveriges Radio P3 i samband med
arrangemanget " Årets Popstad "
29 - 31 januari 1998
Status Quo stod på scenen i Parken Zoo i Eskilstuna på den första riktiga
konsert jag minns.
En klart bra start när det gäller konsertupplevelser som just då kändes
mycket overkligt. Året var 1975 och det hade gått 12 år sedan Beatles
gästade stan och sedan följts av ett antal internationella kollegor som
exempelvis The Who och The Troggs.
Jag hade sett några konserter med lokala band i fritidsgårdsmiljö, men detta
att en då jättestor internationell grupp kom till Eskilstuna ansågs av mig
liksom många av mina kompisar som mer sensationellt än att en rymdfarkost
landat.
Ljudvolymen på konserten är nog också den högsta jag upplevt. På måndagen
efter konserten hade rektorn på Djurgårdskolan där jag gick i nionde klass
ett info-möte om detta med farligt hög volym. Han hade personligen drabbats
eftersom en av hans söner klängt vid en av PA-stackarna och hamnat på
sjukhus med balansrubbningar. Han blev senare en känd fotbollspelare och
tränare, så jag förmodar att besvären gick över. Ljudvolymen och kraften i
ett liveframträdande var ändå - trots risken för ständigt öronsus - det som
lockade mig. Vid varje tillfälle som gavs gick jag på konsert. Oftast blev
det lokala band som Dagmar Luring, Inferno, Casanova ,Pegasus, eller Harem.
I mitten på sjuttiotalet fanns ett rikt musikliv i Eskilstuna som dock var
kraftigt uppdelat i en sfär av proggare ( som gick under Eskilstuna
Musikforums flagg med bland andra Alar Suurna som ordförande) och ett gäng
pop-entusiaster (föreningen Eskilstuna Ton med bland andra Peter Thorsén i
ledningen ). Trots kraftiga åsikts- motsättningar när det gällde progressiv
musik kontra pop och annan kommersiell musik, enligt proggarna så fanns det
kontakter mellan de bägge blocken.
På några år i mitten på sjuttiotalet arrangerade de olika föreningarna den
legendariska Djurgårdsfestivalen ihop. Dock på olika dagar. Eskilstuna
Musikforum på lördagen och Eskilstuna ton på söndagen. Musikforum fortsatte
sedan traditionen ensamma fram till 1988 då delvis Balstafestivalen fick
överta festivaltraditionen, dock med blandad framgång fram tills den sista
festivalen 1992.
Blueslegender som Albert Collins, Charles Brown och Ray Brown avlöste
varandra på olika arrangemang som Lasse " Tuna "Olofsson jobbade med i
slutet på sjuttiotalet. Han lämnade dock stan för att starta Rock Palais och
Underground i Stockholm.
På puben Old Bowler träffades alla typer av folk och diskuterade musiken
och i många fall också politik. Det var ju som sagt sjuttiotal. En av
Eskilstunas första rockstjärnor Jan O´Boggie ,som slutet på sjuttiotalet var
medlem i eskilstunagruppen Heartbreak Hotel har försökt beskriva något av
detta i sin låt " Ride in the city " som kom på en singel 1978 där den lite
märkliga textraden "... and you see all the red people just sitting in the
darkness and talking shit " finns. Låten prövades även på Europatoppen.
Undrar om någon förstod texten ?
När det gällde överlevnad så var det dock Musikforum som
klarade sig bäst. 1979 invigdes det första egna musikkaféet i KFUM-huset
.1982 döptes det om till Club Dolores och hela föreningen genomgick en
kraftig omvandling med bl a Mats Olsson och Michael Levine som frontfigurer.
Sommaren 1982 invigdes klubben med en hel vecka med konserter.
Radioprogrammet Ny Våg i P3 med Jonas Almquist och Håkan Persson som
programledare sände direkt från invigningsveckans final i Stadsparken med bl
a
Gå å Bada, Minx och Tina Tarm på scenen.
-Club Dolores var mitt musikaliska hem under hela åttiotalet, säger
Michael Rattur, Harry Lime Records och minns speciellt The Goodfathers,
Danielle Dax och Front 242
Eskilstunas första skivbolag hette Pipaluck och kom med den första
samlings-LPn 1981 men namnet Aktiv PR. På samlingen medverkade tolv
eskilstunaband där Trick skulle komma att utmärka sig bäst de kommande åren,
men då under namnet Memento Mori.
Pipaluck fick sin första storsäljare med örebrobandet Lolita Pop året efter.
Grupperna Heartbreak och Date-X turnerade runt Sverige, syntes i TV,
hördes i radio och spelade in ett flertal singlar och album men var nog
aldrig direkt kända som eskilstunaband. Man tänkte nog inte i de banorna då.
Min teori är att dagens var-ifrån-är bandet (?) fixering kommer från England
och Manchestervågen.
På sjuttiotalet återfanns nästan alla band i replokaler på Nygatan som
revs 1978 får at ge plats åt Fortifikationsverket. Banden fick en fristad i
det gamla sjukhuset Balsta i janauri 1979 - och replokalerna finns kvar där
sedan dess. Huset kallas nu Balsta Musikslott och är en av sveriges, ja till
och med bland världens största replokalscenter där även Studio Ambassaden,
En rockskola och ett kafe finns.
Inom Eskilstunas hårdrocksvärld hade det börja röra på sig rejält efter
att Tomas Sunmo hade spelat en demokassett med eskilstunagruppen Torch för
Sanji Tandan som då jobbade på distrubutionsbolaget SOS samt drev sin egna
etikett Tandan Records i Stockholm.Detta resulterade i att det kom ut en
maxisingel och två album med återutgivning 1990 på det amerikanska bolaget
Metal Blade. Gruppen Crystal Pride, som ännu existerar, hade kommit ut med
en egen vinylsingel redan 1981 och fick snabbt kontrakt med Mill records för
ett par album till.
Trummisen Fredrik Lindstršm har dock lämnat bandet för länge sen och
övergick som bekant till att busringa i radioprogrammet Hassan. Nu är
Crystal Pride en härlig blanding avmedlemmar från de bägge stora
hårdrocksbanden. Torch gitarrist Christer First - som nu alltså spelar i
Chrystal Pride är numera också välkänd musikhandlare som förser en stor del
av alla musiker med utrustning.
Sjuttiotalets storheter Pegasus hade bytt namn till Lynx och kom ut med en
LP.
Wizz,Treasure och King & Rozz hade alla Göran " Kungen " Kunstberg som
gemensam nämnare och alla band släppte skivor. Kungen återfinns numera i
Urban Turban.
Kungen och hans kompanjon Gillstedt fick förresten fint besök 1980 då Phil
Lynott dök upp i stan på ett privat besök. De hade träffat honom tidigare i
England och han hade lovat att hälsa på om han hade vägarna förbi.
1983 kom media till Eskilstuna och gjorde reportage om "sveriges
hårdrockstad " vilket som begrepp hängde kvar tills i början av nittiotalet.
Thomas Gladh fascinerades av hela Eskilstunas musikliv och började 1986 att
samla material och dokumentera allt. Det skulle från början bli ett slags
bandlexikon, men har nu svällt till tre eller t o m fyra opublicerade manus
i tegelstensformat som vi alla väntar på att få läsa.
Rockbandstävlingar har alltid varit både hatade och uppskattade på samma
gång.
Under åttiotalet återfanns de i Parken Zoo och vinnarna hette Linje Lusta,
Minx, WC och SKO som senare blev kända som Svenska Kaos Orkestern.
Rock-SM passerade stan ett par gånger under åttiotalet. 1987 vann bandet
Tyrox med bland andra Johan Bokström, nu känd arrangör, då som gitarrhjälte
en semifinalplats.
Bandet släppte även en singel med titeln" I belived in you".
"On the Rox " med Daniel Zanger Borch gick inte vidare , men blev ändå ett
känt namn i Sverige. 1988 vann rockabillybandet Wildfire Wille & The
Ramblers som senare turnerat Europa runt.
1990 var det premiär för CULT på Skylight där vinnarna har hetat Pink
Panther, Jones & Giftet, No Funktion,Tough Trade, Yvonne,Pain Of Salvation,
Waterwheels, Selfmindead,Erica Kane, Audiovisuals samt Blush i nämnd
ordning. Under några år kördes två klasser parallellt - Hårdrock/ Punk samt
Pop/Techno. Jones & Giftet bytte senare namn till Havsänglar och är numera
kända som Kent.
Våren 1990 startade Peter Thorsén och Micke Byström Söndagsklubben på
Oliver Twist där många bra band som Lemones, Liverpool, Frenchette och Ben
Smith Trio spelade. Redan ett år senare fick de konkurrens av Rocco
Gustafsson och Micke Lönngren som startade Happy Sunday Club på Charlies.
Micke och Rocco lär även ha haft att göra med Eskilstunas mest kända
svartklubb Max 500 på Bruksgatan. Men det är svårt att få bekräftat. På Max
500 spelade band som Ingo & Floyd, President Gas, Pure Mania och massor av
lokala band under några år i början av nittiotalet. Micke och Rocco startade
1992 en torsdagsklubb - även kallad Kulturklubben där poesi blandades med
punkgrupper, jazz med teater och annat oväntat.
Alla dessa olika aktiviteter som Happy Sunday Club, Kulturklubben och Max
500 kan man kanske se som en mycket långsiktig marknadsundersökning och en
testkörning inför deras livs projekt Blå ,som efter ett gästspel ett par år
i källaren på nuvarande Galway Arms, öppnade i egen regi i december 1996. Om
det fanns möjlighet att göra en samlings-CD med alla de grupper som spelat
på Blå så skulle de bli en fantastisk samling där Salt, Kent,Pineforest
Crunch, Fireside, Bear Quartet, Carpe Diem, Freak Kitchen, Naked, Yvonne,
Superswirls och många fler bra band skulle medverka
1993 återvände Lasse " Tuna " Olofsson till stan och hade något år senare
full fart på sin verksamhet med Vilstafestivalen samt ett gott samarbete med
Josef Madesi på Josefs Bar vilket gett Eskilstuna konserter med mängder av
gamla världkändisar som exempelvis Rockpile och Saxon
Förutom alla skivproduktioner så har det även producerats en hel del
musikvideor.
Råbert Bush ansågs vara en av de första redan 1984 med sin grupp Sob Sob,
även om nu Peter Thorsén har det mesta dokumenterat från liveframträdanden
med alla sina grupper. 1989 tog dock produktionen av musikvideor fart
ordentligt och det var Håkan Jonsson och Michael Svedberg som stod bakom
kameran och skötte klippningen: först som ett team och sedan på var sitt
håll på Music Video Production respektive Studiefrämjandet Musik & Media.
1991 gjorde Michael en video med Jones & Giftet inspelad i ishallen och
inramad av en massa teaterkulisser från maffiaeposet Luciano. I april 1996
dök videon upp i piratkopierad form och visades på Z-TV i samband med Kents
turnépremiär. En av Michaels senaste videoproduktioner är med
eskilstunagruppen Pain of Salvation. Den var klar i oktober 1997 inför
gruppens lansering i Japan.
Sommarens Sista Suck är Eskilstunas första renodlade popfestival. Sedan
starten 1991 har den fått sällskap av en mängd festivaler med mera blandad
karaktär.Exempel på dessa är Årbyfestivalen, Antiplågsamma
Djurförsöksfestivalen, Strömsholmsfestivalen, Sundbyholmsfestivalen. Till
dessa kommer jättestora arrangemang i Parken Zoo.
På Sommarens Sista Suck har många av dagens popband från Eskilstuna
debuterat. 1992 spelade Plum - numera kända som Superswirls. 1993 hette ett
debutband Mr Smith - nu lyssnar de mer till namnet Yvonne. 1996 debuterade
Polythene och 1997 the Snails.
Nu är det januari 1998 och ingenting är sig likt i jämförelse med för
trettio år sedan. Popen har likt idrotten blivit en officiell angelägenhet i
Eskilstuna. I och med utnämningen till årets popstad syns numera
kommunalpolitiker på konserter och bjuder in popmusiker som Kent till
Stadshusets kommunfullmäktigesal. Eskilstuna stadshotell har visserligen
haft den volymstarka och publikt vilda Företagsrocken hos sig i tre år, men
vem hade vågat slå vad om att Statt skulle bli popmusikens främsta tillhåll
under den största inomhusfestival som Eskilstuna haft någonsin - Popstad 98.
Hans R Lindell
Rockfile News / Media - 1998
© Denna text skyddas av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan
kopiering förbjuden.
Om du vill åter till arkiven. Klicka
HÄR
Jag rekommenderar starkt ett besök på
TUNASIDAN |