MATHS BROBORG
-
en prestigelös och ödmjuk maktfaktor när det gäller årets popstad -

I Maths Broborgs årsplanering finns evenemang som Popstad, P3:s sommarturné med programmen Sommartoppen och Ketchup, P3:s humorfestival samt Ketchup Party. Alla välbekanta för sin respektive målgrupp och som samlar tusentals människor på ort och ställe samt hundratusentals via radiosändningar.

När det gäller evenemanget Popstad, som närmast är aktuellt den 7 - 10 februari i Skellefteå, så har evenemanget sedan starten 1996 vuxit på alla områden. Det har blivit en mycket viktig händelse för såväl den kommun där evenemanget sker, för den svenska musikindustrin såväl som det lokala musiklivet på orten. Popstad har också blivit en mångfacetterad mötesplats som är ovanlig i Sverige. Under några dagar finns många hundra akrediterade representanter från skivbolag, musikförlag, bokningsbolag , kulturorganisationer, journalister och musiker på plats. I anslutning till evenemanget har också organisationer som SVIMP och Studiefrämjandets musik och kulturhandläggarkår förlagt konferenser.

Popstad Göteborg - Eventmarketing när den är som bäst, skrev Rasmus Malm i DN den 11 februari 2001 och syftar då till att evenemanget innehåller alla de delar som är viktiga när det gäller marknadsföring av musik, artister, kommuner os v . Mediabevakningen är också stor, vilket pressklippsamlingen från varje år vittnar om.

Maths Broborg väljer dock att tona ner " eventprägeln " och vill istället betona att Popstad är ett evenemang som helt och hållet är formgivet i "public serviceanda " där begrepp som bärkraft, förankring samt " ej till salu " är ledande.

" Det har gått rykten om att P3 säljer Popstad till kommuner, vilket är helt fel. Dock så vill samarbeta med de kommuner där vi vill förlägga Popstad och den ungefärliga kostnaden för en kommun är 1, 5 miljoner kronor" säger Broborg och fortsätter med att tala om att P3 ungefär har en budget på 500 000 kronor för sin del av produktionen.

Broborg visar upp en bok som är en del av Skellefteås kommuns ansökan för att bli Popstad och berättar hur det utvecklats under de sex år som gått . I Lund 1996 byggde kontakten mest på personen Pange Öberg, legendarisk arrangör på Mejeriet och nu känd producent av bl a Kalasturnéerna. I Umeå var det föreningen  Humlan som var den främsta samarbetspartnern. I Eskilstuna 1998 var det första gången som kommunen verkligen blev en stor medarrangör varpå det vuxit rejäl med engagemanget hos de kommuner som blivit Popstäder.
Politiker får dels uppmärksamhet för de kulturgärningar man gjort - eller inte gjort.
I exempelvis Göteborg har kulturpolitik, replokaler och annat diskuterats under 2001 och förhoppningsvis så blir det ett bättre kulturklimat och fler replokaler innan året är slut.

I P3: s pressmeddelanden får man följande förklaring om evenemanget Popstad

PopStad är ett årligt P3-evenemang och en årlig utmärkelse där P3
utser en svensk stad som genom ett livaktigt och spirituellt musikliv
profilerat sig och placerat sig på den svenska popkartan.

Enligt P3:s urvalskriterier har en PopStad en egen musikalisk profil,
väl fungerande spelställen, driftiga och intresserade arrangörer,
aktiva och innovativa skivbolag, musikanknutna eldsjälar och ett ungt
hjärta. I en PopStad finns ett vitalt och spännande musikliv och både
en bred bas av lokalt förankrad talang och riksbekanta namn.

I en PopStad tas pop på allvar - utan att det blir för allvarligt.

 

Broborg berättar vidare att detta med ansökningar inte ar det enda sätt som man hittar kandidater utan att det på P3 ofta finns klara tendenser när det gäller vitala orter på den svenska musikkartan.
Programmen P3 Demo, musikjournalen samt P3 Live får en mycket nära kontakt med de lokala musikscenerna och det lokala musiklivet ute i landet.
" På frågan om vilka städer som blir framtida popstäder så kanske vi inte kan svara på det nu - en stad som ingen tänker på nu år 2001 kanske har dykt upp år 2003 "

Info om Popstad : http://www.sr.se/p3/popstad/

 

Fakta :

Maths Broborg
41 årig "popmusikfreak"
enligt egen beskrivning.

Musikant
( vilket innebär att jag bär med mig den förståelse hur det är att kämpa som ung musikant och låtskrivare )

Journalist

Producent på Sveriges Radio P3
sedan 16 år varav 7 år på P3 Live

Sedan ett år tillbaka Evenemangsansvarig,
vilket innebär ett helhetsansvar för bland andra
evenemangen Popstad, Sommarturnén med programmen Sommartoppen och Ketchup,
P3:s humorfestival samt Kethup Party.

Hans R Lindell


Rockfile News/Media 2002

 

© Denna text skyddas av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.