MATHS BROBORG I Maths Broborgs årsplanering finns evenemang som Popstad, P3:s sommarturné med programmen Sommartoppen och Ketchup, P3:s humorfestival samt Ketchup Party. Alla välbekanta för sin respektive målgrupp och som samlar tusentals människor på ort och ställe samt hundratusentals via radiosändningar. När det gäller evenemanget Popstad, som närmast är aktuellt den 7 - 10 februari i Skellefteå, så har evenemanget sedan starten 1996 vuxit på alla områden. Det har blivit en mycket viktig händelse för såväl den kommun där evenemanget sker, för den svenska musikindustrin såväl som det lokala musiklivet på orten. Popstad har också blivit en mångfacetterad mötesplats som är ovanlig i Sverige. Under några dagar finns många hundra akrediterade representanter från skivbolag, musikförlag, bokningsbolag , kulturorganisationer, journalister och musiker på plats. I anslutning till evenemanget har också organisationer som SVIMP och Studiefrämjandets musik och kulturhandläggarkår förlagt konferenser. Popstad Göteborg - Eventmarketing när den är som bäst, skrev Rasmus Malm i DN den 11 februari 2001 och syftar då till att evenemanget innehåller alla de delar som är viktiga när det gäller marknadsföring av musik, artister, kommuner os v . Mediabevakningen är också stor, vilket pressklippsamlingen från varje år vittnar om. Maths Broborg väljer dock att tona ner " eventprägeln " och vill istället betona att Popstad är ett evenemang som helt och hållet är formgivet i "public serviceanda " där begrepp som bärkraft, förankring samt " ej till salu " är ledande. " Det har gått rykten om att P3 säljer Popstad till kommuner, vilket är helt fel. Dock så vill samarbeta med de kommuner där vi vill förlägga Popstad och den ungefärliga kostnaden för en kommun är 1, 5 miljoner kronor" säger Broborg och fortsätter med att tala om att P3 ungefär har en budget på 500 000 kronor för sin del av produktionen. Broborg visar upp en bok som är en del av Skellefteås
kommuns ansökan för att bli Popstad och berättar hur det
utvecklats under de sex år som gått . I Lund 1996 byggde kontakten
mest på personen Pange Öberg, legendarisk arrangör på
Mejeriet och nu känd producent av bl a Kalasturnéerna. I Umeå
var det föreningen Humlan som var den främsta samarbetspartnern.
I Eskilstuna 1998 var det första gången som kommunen verkligen
blev en stor medarrangör varpå det vuxit rejäl med engagemanget
hos de kommuner som blivit Popstäder. I P3: s pressmeddelanden får man följande förklaring om evenemanget Popstad PopStad är ett årligt P3-evenemang och
en årlig utmärkelse där P3 Enligt P3:s urvalskriterier har en PopStad en egen
musikalisk profil, I en PopStad tas pop på allvar - utan att det blir för allvarligt.
Broborg berättar vidare att detta med ansökningar
inte ar det enda sätt som man hittar kandidater utan att det på
P3 ofta finns klara tendenser när det gäller vitala orter på
den svenska musikkartan. Info om Popstad : http://www.sr.se/p3/popstad/
Fakta : Maths Broborg Musikant Journalist Producent på Sveriges Radio P3 Sedan ett år tillbaka Evenemangsansvarig, Hans R Lindell
© Denna text skyddas av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.
|