Artikeln är tidigare publicerad i
facktidningarna MM
och Topp 40 samt i dagstidningen Folket
(s)
GLÖM EJ MUSIKENS VÄXTHUS
!
Att göra klassresor - mellan olika
samhällsklasser - känner de flesta till
innebörden av.
Med stor säkerhet kan jag påstå
att jag är en av några få personer som slutet
januari 1997 gör en resa mellan de olika, låt
oss kalla det divisioner, av musikbranschen i Sverige och funderar
därmed på hur många myter och föreställningar
det finns mellan de olika delarna och hur mycket alla egentligen
behöver varandra.
Frågan är dock om alla förstår det hela
sammanhanget ?
I slutet av januari befinner jag mig på
MIDEM-mässan i Cannes, vilken är världens största
och kanske viktigast mässa för musikbranschen
för att bla arbeta med ett projekt som jag och min
kollega Mats Olsson gör på uppdrag åt organisationen
Centre d´Information & de Ressources pour les Musiques
Actuelles i Paris.
Jag träffar kända producenter, musikförlagsfolk,
skivbolag, inspelningstekniker och journalister och jag ser ett
tjugotal konserter på fem dagar med några av världens
mest kända artister inom allt mellan techno och klassisk
musik.
Några dagar senare befinner jag mig
åter i Sverige, närmare bestämt på
Balsta Musikslott i Eskilstuna, där jag på uppdrag
åt Studiefrämjandet
arrangerat ett seminarium med gitarristen Janne Bark.
Ett möte mellan amatörer och ett proffs - en av de
få möten som existerar
mellan de etablerade i branschen och den stora massan som vill
bli en del
av branschen.
Frågan är var gränserna för vilka som är
i musikbranshen,och vilka som är
utanför,går ? Kanske är många fler i musikbranschen
än de själva tror.
På många sätt märker
man att musikbranschen, trots sin professionalism på
många sätt, är relativt nyfödd
även fast det gått många år sedan de
första stenkakorna började spelas in och distribueras.
Konsekvensen i jämförelse med exempelvis biltillverkare
eller annan mer
traditionell industriproduktion skulle bli att biltillverkarna
inte hade en
aning om vilken utbildning de framtida ingengörerna fick
under sin skolgång, aldrig brydde sig om att erbjuda praktik
för folk från den tekniska högskolan och trodde
att olika
människor med teknisk kompentens växte på någon
farm någonstans.
Sett från den nedre delen av divisionerna så skulle
fantastiska myter
frodas om att man kunde skaffa sig ett jobb inom bilindustrin
om man bara
lyckades rita den speciella bilen och fick någon att nappa
för att börja
tillverka den.
Vad jag egentligen vill påstå
är att hela begreppet vilka som är i eller
utanför musikbranschen måste omprövas, Myter
måste avlivas och kanske måste
musikindustrin gå in och sponsra eller bekosta utbildning
och
utvecklingsaktiviter när staten och en del kommuner
toksparar på kommunala musikskolor, studieförbund
och fritidsgårdar. För det är där
växthusen för musiker, tekniker och
annan kompetens i den framtida musikindustrin utvecklas. Nuförtiden
mer än
tidigare eftersom det exempelvis 1976 inte fanns något
Fryshus i Stockholm,
Inget Ungdomens Hus i Strängnäs, Inget Balsta musikslott
i Eskilstuna,
Inget TBV-musikhus i Örebro, Studiefrämjandets Musikhus
i Malmö eller
hundratals liknade exempel.
Detta diskuterar jag i slutet av januari på
en plats så långt från den
svenska musikens växthus man kan komma - i baren på
hotell Martinez i
Cannes under MIDEM - med ett antal goda representanter från
den svenska musikindustrin.
Trots att jag vet att många av dem själva fanns
"i växthuset" för ett
antal år sedan känner jag att det finns inte speciellt
många som inser hela bilden.
Något intresse för att sponsra " växthusverksamhet
" verkar inte heller
inte direkt finnas. I många fall finns det ju inte heller
någon direkt ekonomisk möjlighet
medans det i andra fall skapas fonder i stil med Polar
Music Prize.
Det finns vaga begrepp om att det är
den kommunala musikskolan som stått
för all musikalisk utbildning, vilket delvis är sant,
även om man då framförallt glömmer bort
några av studieförbundens mycket omfattande insatser
som ofta,men inte alltid ,varit i samarbete med kommuner, fritidsgårdar
eller musikföreningar.
Vid ett besök i Paris 1992 hos
tidigare nämnda Centre d´Information & de
Ressources pour les Musiques Actuelles så fick jag
en kraftigt positiv
reaktion när jag berättade om hur " växthuset
" för musiker fungerar i
Sverige, varpå Bruno Beutleux, numera ledare för FCM
(Le Fonds pour la Creation Musicale) gjorde analysen att en av
anledningarna till att den Svenska musikexporten är
så stor är att vi likt inom exempelvis tennis har
" en stor stam att skörda från och en stor återväxt"
Jag hade tidigare inte tänkt så mycket i den banorna
själv, och då insåg
jag hur stor musikbranschen egentligen är och
hur viktigt alla delar är
för varandra.
Musikexporten lär omsätta c:a 1,5 miljarder kronor,
vilket ofta nämns i
officiella sammanhang
Allt jag åter igen vill påminna om är, glöm
inte att ge näring till växthuset.
Hasse Lindell
H.L. jobbar sedan början
på åttiotalet som konsult med utveckling,
utbildning och aktiviteter inom olika delar av musikbranschen.
Åt
Studiefrämjandet har musik och mediahus byggts innehållande
workshops,
rockbandstävlingar, inspelningstudior, konserter, kulturutbyten
m.m. Åt
Centre d´Information & de Ressources pour les Musiques
Actuelles i Paris
har en ny marknad i Sverige byggts upp för deras produkter
Euro Pop Book,
Euro Jazz Book och andra musikrelaterade böcker.
I det egna bolaget Rockfile har han tillsammans med kollegan
Mats Olsson
byggt upp Sveriges mest specialiserade bokhandel för musikinformation
samt
arbetar med journalistiskt arbete åt fackpress.
© Denna text skyddas av lagen om upphovsrätt.
Eftertryck eller annan kopiering förbjuden. |